arrowcheckcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Eten waar je slecht van slaapt.

Dit moet je niet eten, voordat je gaat slapen. Echt niet.

Naar bed, naar bed, zei Duimelot. Eerst nog wat eten, zei Likkepot. Prima, als het maar geen bloemkool, chocolade of ijs is. Eten waar je slecht van slaapt.

Bloemkool

Vitamines, mineralen en antioxidanten die ontzettend gezond zijn, maar ook vezels die moeilijk te verteren zijn, waardoor je darmen op kunnen spelen. Met een onrustige nacht tot gevolg.
Om te voorkomen dat je gaat liggen woelen, kan je kruisbloemige groente zoals broccoli en bloemkool beter ruimschoots eten voordat je naar bed toe gaat. Misschien is een pizza met bodem van bloemkool een beter idee als lunch?

Chocolade

Een stukje pure chocolade is goed voor je huid en humeur, maar minder goed voor je nachtrust. Cafeïne, tyramine en het gelukshormoon serotonine kunnen je biologische klok behoorlijk in de war schoppen.

Het is goddelijk om te zondigen, maar het moment waarop je dat doet is wel bepalend voor je nachtrust. Eet je laat op de avond nog chocolade, dan moet je niet raar opkijken als je moeilijk in slaap komt.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet 's ochtends en 's middags geen chocolade(reep) mag eten.

Kaas

Een kaasplankje is zeker niet verkeerd tijdens een picknick in het park, maar niet als late night snack. De boosdoener is de neurotransmitter histamine.

Harde kazen bevatten relatief veel histamine, wat in verband wordt gebracht met angst en paniekstoornissen. En die paniekmodus is allesbehalve goed voor je nachtrust.
Ook schimmelkaas, yoghurt, karnemelk en zuurkool bevatten naar verhouding veel histamine.

Magnum, Ben & Jerry's en bonbons

Het is heus niet zo dat je van één Magnum of een schaaltje Ben & Jerry's een slaapstoornis ontwikkelt, maar snelle suikers kunnen je slaap- en waakritme wel dusdanig beïnvloeden dat je 's avonds moeite hebt om in slaap te komen.
Suiker zorgt voor de aanmaak van het stresshormoon cortisol, waardoor je extra alert bent.

Cortisol wil je sowieso zo veel mogelijk buiten de deur houden, aangezien dit stresshormoon ook voor een versnelde afbraak van collageen en elastine zorgt, a.k.a: hamsterwangen.

Het aanpassen van je voedingspatroon kan al na één dag voor een verbetering van de kwaliteit van slaap zorgen.
Na één dag meer eiwitten, minder verzadigde vetten en minder suiker kan je al een stuk beter slapen.

Welterusten.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram