arrowcheckcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Gezonde tussendoortjes die niet zo gezond zijn

'Gezonde tussendoortjes' die niet zo gezond zijn.

Je zou toch verwachten dat als je de hele dag glutenvrije crackers, fruitrepen en groentenchips eet, er geen rimpel meer te bekennen is. Deze tussendoortjes lijken op het eerste gezicht gezond, maar je kan beter gewoon een chocoladereep (met suiker!) eten.

Groentenchips

Groenten = gezond, toch? Helaas, groentenchips lijkt misschien gezond, maar gefrituurde worteltjes, courgette en rode biet bevatten voornamelijk zout. Om over het vetgehalte nog maar te zwijgen.
Als je zondigt, doe het dan gewoon goed en trek een pak 'knapperige aardappelen' uit de kast. Gewoon een bakje chips dus.

Granola

Als iets heel lekker is, dan moeten er eigenlijk al een aantal alarmbellen gaan rinkelen. Dat geldt ook voor granola. Op papier lijkt het zo goed voor je: havermout, zaden, pitten, noten én ahornsiroop. Maar in die laatste zit hem de crux: suiker.
Een beetje granola over je yoghurt (geen fruityoghurt, zie onder) kan geen kwaad, maar een granolareep met sealsalt en peanutbutter daarentegen, bevat veel meer suikers dan je denkt. En suiker doet je collageen nu eenmaal geen goed.

Glutenvrije crackers

Als het glutenvrij is, is het niet per se gezond. Een glutenvrije brownie is nog steeds een brownie. Tenzij je echt niet tegen gluten kan, is het misschien een goed idee om je te focussen beter langzame koolhydraten zoals volkoren of spelt. En als je dan toch het etiket leest, let dan meteen extra goed op de hoeveelheid suikers.

Hetzelfde geldt trouwens ook voor vegan. Vegan klinkt gezond, maar een vegankoekje zit meestal ook boordevol suiker. Dat wil niet zeggen dat je voortaan alle glutenvrije en vegaproducten meteen links moet laten liggen. Beschouw een glutenvrije brownie gewoon als een brownie en een vegankoekje als een koekje. Het hele pak hoeft dus niet per se in één keer leeg.

Fruit

Je hebt fruit en je hebt repen met fruit. Met een mandarijn, appel, sinaasappel en banaan als tussendoortje is niks mis, maar een Sultana met appel is een heel ander verhaal. Deze 'gezonde tussendoortje' bevatten vaak meer suiker dan fruit. Met een beetje geluk vind je misschien ergens nog een verdwaald stukje appel, maar je moet wel heel goed zoeken.
Hetzelfde geldt trouwens voor fruityoghurt. Duik liever zelf de keuken in om een bak yoghurt met vers fruit te maken, dan dat je een bakje fruityoghurt uit het schap van de supermarkt koopt.

Geen toegevoegde suikers

Je kent ze wel: limonade waar je met grote letters 'geen toegevoegde suiker' op staat. Tja, misschien is er geen extra suiker aan toegevoegd, maar dat wil niet zeggen dat er helemaal geen suiker in zit.
Opletten dus. Geen zin om de hele dag etiketten te lezen? Er gaat niets boven een glas water met een schijfje limoen.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram