arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Vitamines tegen zonneallergie

Vitamines tegen zonneallergie

Bij de eerste zonnestralen is er meestal nog niks aan de hand, maar hogere temperaturen in combinatie met net iets te veel zon staan vaak garant voor bultjes, uitslag en jeuk. Ondanks dat je officieel niet van een zonneallergie mag spreken, kan deze reactie van je huid de vakantiepret behoorlijk drukken. Zelfs de beste zonnebrandcrème is niet altijd genoeg, maar met ondersteuning van deze vitamines tegen zonneallergie kun je misschien een hoop leed voorkomen:

Bètacaroteen

Deze vitamine is verantwoordelijk voor de oranje kleur van abrikozen, perziken, mango's en wortels, maar beschermt bijvoorbeeld ook planten tegen overmatige blootstelling aan de zon. En wat het bij planten kan....
Als je nu begint ben je waarschijnlijk net iets te laat (maar dan weet je het alvast voor volgend jaar!), want als je 10 weken voor je met vakantie gaat trouw bètacaroteen slikt, wordt je huid een stuk minder gevoelig voor de zon én ben je beter beschermd tegen verbranding. En hiermee wordt ook gelijk de kans op zonneallergie een stuk kleiner.

Bijkomend voordeel van bètacaroteen is dat het voor een egale verkleuring van je huid zorgt en tegelijkertijd dat je zomerse kleurtje langer behouden blijft.

Asthaxantine

Astaxanthine wordt niet voor niets de inwendige zonnebrandcrème genoemd. Net als bètacaroteen is deze vitamine onderdeel van de zogenoemde carotenoïden (provitamine A) en als de dosering hoog genoeg is, verhoogt astaxanthine het melamine in je huid en zorgt dus voor een natuurlijke bescherming tegen uv-stralen.

Mocht je nog enige bedenking hebben om niet meteen astaxanthine in te slaan: deze antioxidant is tot 6000 x effectiever is dan vitamine C in de aanpak van vrije radicalen, tot 800 x effectiever dan Q10, 550 x effectiever dan vitamine E en groene thee en 75 x sterker dan alfalinolzuur. Dat je het weet...

O, en het voordeel van vitamines slikken is dat (in tegenstelling tot zonnebrandcrème) de zee, het zwembadwater en zweet het effect van de supplementen niet wegnemen.

Kurkuma

Kurkuma wordt gezien als één van de meest gezonde kruiden ter wereld en staat vooral bekend om zijn ontstekingsremmende eigenschappen. Hij voorkomt hyperpigmentatie, vervaagt van pigmentvlekken, vermindert én voorkomt celbeschadiging en hij stimuleert de aanmaak van collageen en elastine. Dat wordt een extra koffer met kurkuma dus.

Het liefst krijg je natuurlijk dagelijks een dosis kurkuma (thee!) binnen, maar wil je kunnen profiteren van de positieve effecten van deze specerij, dan zul je hem minimaal drie keer per week tot je moeten nemen.

Visolie

Tenzij je heiliger bent dan de paus, ben je op vakantie regelmatig in de zon te vinden. Behalve voor zonnebultjes, is de zon verantwoordelijk voor nog veel meer ellende in de vorm van een droge huid en pluishaar. Hyaluronzuur zorgt ervoor dat je huid vanbuiten voorzien wordt van vocht, en vanbinnen zijn het vetzuren die zorgen voor de broodnodige hydratatie.

Tenzij je elke avond een moot zalm met de nodige olijfolie op de barbecue legt, is (krill) visolie onmisbaar om zonneallergie te voorkomen en te verminderen. Hij bevat namelijk de omega 3-vetzuren EPA en DHA, die de vochtbalans, elasticiteit en het zelfherstellend vermogen van je huid van binnenuit ondersteunen. Daarbij beschermt visolie je tegen huidbeschadiging door de zon, doordat de tolerantie tegen uvb-straling versterkt wordt.

Vitamines en mineralen

Misschien overbodig om te zeggen: maar zelfs al slik je dagelijks ladingen vitamines tegen zonneallergie, dan nog is dit geen vervanging voor zonnebrandcrème. Wil je zonneallergie voorkomen, dan smeer je elke twee uur in, eet je gezond en beschouw je deze vitamines als toevoeging.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram