arrowcheckcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Vitamines-mineralen-herfst

Dé vitamines en mineralen voor meer energie!

De R zit in de maand, dus tijd om de natuur een handje te helpen. Deze vitamines en mineralen zorgen voor meer energie in de herfst. En minder rimpels. En een stralende huid.

Kalium

Als je weinig energie hebt, is vaak het eerste advies om extra ijzer te nemen, maar vaak wordt het mineraal kalium over het hoofd gezien. Een tekort kan zorgen voor vermoeidheid en/of een duizelig gevoel.

Mineralen hebben een regulerende functie, dat betekent dat ze van belang zijn bij je cellen, je zenuwfuncties, botten en tanden. Je kan zelf geen mineralen aanmaken en je zult ze dus binnen moeten zien te krijgen via je voeding.

Extra kalium slikken is meestal niet nodig, want als je gezond eet, krijg je waarschijnlijk voldoende kalium binnen. Twijfel je en wil je het zekere voor het onzekere nemen dan zet je in tijden van vermoeidheid extra aardappelen, brood, zuivel en witte bonen op het menu.

En over energie gesproken: 15 minuten onbeschermd in de najaarszon (vitamine D) doet ook wonderen voor je energie en je humeur.

Vitamine B

Chagrijnig, moe en weinig energie? Vitamine B is de oplossing voor al je problemen.
Vitamine B is niet één vitamine, maar een verzameling van 8 verschillende vitamines: B1 (thiamine, B2 (riboflavine, B3 (niacine of niacinamide), B5 (pantotheenzuur), B6 (pyridoxine, pyridoxaal, pyridoxamine of pyridoxine hydrochloride), biotine, foliumzuur en B12.

Vooral vitamine B1, B2 en B6 kunnen je herfstmood positief beïnvloeden. Ook hiervoor geldt dat als je gezond eet, je in principe geen extra suppletie nodig hebt.
Met de nadruk op in principe, want bij een zeer actieve levensstijl kan een multivitamine van toegevoegde waarde zijn.

En als je last hebt van haaruitval, gespleten nagels en je je soms lusteloos voelt, dan zou je je kunnen concentreren op vitamine B12. Vooral de vitamine B 12-injecties nemen de laatste tijd in populariteit toe.

Meer weten over deze vitamine, lees dan het artikel: De (on)zin van een vitamine B12-injectie.

Vitamine K

De grote onbekende, maar vitamine K is goed voor je botten, bloedvaten en zorgt ervoor dat bovenstaande processen beter verlopen.

Vitamine K is een in vet oplosbare vitamine en één van de weinige vitamines die je lichaam zelf kan aanmaken.
De opslag ervan is alleen beperkt en het liefst vul je de voorraad constant aan met behulp van groene bladgroente zoals spinazie, boerenkool of broccoli, eieren en kwark. Zie je dat niet zitten, dan bieden supplementen uitkomst, vooral als je broze botten hebt. Er is namelijk toenemend bewijs dat supplementen met vitamine K (menachinon) bijdragen aan de preventie van osteoporose, osteoartritis en hart- en vaatziekten.

Leuke bijkomstigheid: vitamine K wordt gezien als hét natuurlijke middel tegen donkere kringen.

Vitamine C

Energie wordt werkelijk waar overal voor gebruikt: om je hart te laten kloppen, je bloed te laten stromen, je nagels te laten groeien, je eten te verteren en zelfs om in slaap te vallen.

Vitamine C wordt vaak gekoppeld aan je immuunsysteem, maar hij zorgt er ook voor dat je goed in je vel zit. Eigenlijk speelt deze vitamine bij alle processen in je lichaam een rol. Maar dan ook echt bij alle.
Sinaasappels, aardbeien en een vitamine C-serum. Zie het artikel: Dit is de reden waarom je niet zonder vitamine C-serum kan.

En over energie gesproken: 15 minuten onbeschermd in de najaarszon (vitamine D) doet ook wonderen voor je energie en je humeur.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram