arrowcheckcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Vitamines die je huid mooier maken.

Vitamines die je huid mooier maken

Je kan niet zonder: vitamines. Maar hoe zit dat met vitamines die je huid mooier maken?

Probiotica

Een mooie huid begint met gezonde darmen. Probiotica worden vaak in één adem genoemd met obstipatie, maar zelfs als je geen darmklachten hebt, kunnen ze veel betekenen voor je huid. Denk aan eczeem, acne en/of rosacea.

Onderzoek toont aan dat het slikken van probiotica de barrière van je huid en vochtbalans van kan verbeteren. En ook op het gebied van anti-aging lijken probiotica zeker van toegevoegde waarde.

Je hoeft niet per se aan de Yakult of Alpro, want er zijn ook capsules, tabletten en poeders met probiotica.
Let op: deze goede bacteriën komen het best tot hun recht op een lege maag.

Ter inspiratie: 8 Billion Acidophilus & Bifidus Probiotica is voor 10,99 verkrijgbaar via de Bodystore.

Vitamine C

Dat vitamine C belangrijk is voor je weerstand, weet je waarschijnlijk al, maar hij is ook onmisbaar voor je huid.
Zonder vitamine C geen opbouw van collageen en elastine, maar hij doet nog meer. Hij werkt ontstekingsremmend, beschermt je tegen pigmentvlekken en houdt vrije radicalen buiten de deur.

Meer is niet altijd beter en dat geldt ook voor vitamine C. Het is niet verstandig om dagelijks meer dan 500 mg binnen te krijgen. Beperk de inname van vitamine C tot eten en smeren.

Helaas is niet elke huid even goed in het produceren van vitamine D. En de vraag is of het verstandig is om elke dag uren in de zon door te brengen.

Astaxanthine

De antioxidant der antioxidanten. De populariteit van astaxanthine neemt hysterische vormen aan nu blijkt hoe goed hij voor je huid is.
Vooral in Japan is deze antioxidant favoriet nu wetenschappelijk is aangetoond dat hij je huid beschermt tegen de schadelijke effecten van milieuvervuiling en de zon.

Astaxanthine heeft één nadeel, het is ook een kleurstof. Oftewel: als je er te veel van eet, kleur je roze. In de praktijk is het dus handiger om hem in pilvorm in te nemen.

Vitamine D

Sterke botten, een gezond immuunsysteem, maar ook een essentiële factor voor de ontwikkeling van nieuwe cellen én voor een stralende huid: vitamine D.

Hij werkt ontstekingsremmend, beschermt je tegen oxidatieve stress en houdt huidveroudering door de zon buiten de deur. En er is bewijs voor een relatie tussen acne en een laag vitamine D-gehalte.

Vette vis, eieren, vlees én de zon. Helaas is niet elke huid even goed in het produceren van vitamine D. En de vraag is of het verstandig is om elke dag uren in de zon door te brengen.
Een dagelijkse dosis van 1000 IE in de vorm van D3 doet vaak wonderen voor je huid.

Ter inspiratie: Vitamine D3 is in een vloeibare softgel verkrijgbaar voor 8,90 euro via de Bodystore.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram