arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
vitaminea-zink-2

Vitamine A en Zink

Basiscursis Vitamine A en Zink

Een bad skin day is nog tot daaraan toe, maar meestal blijft het niet bij één en zit je ineens met een aantal bad skin days opgescheept. In zo’n periode is je huid droog, heb je ineens last van oneffenheden en vlekjes en krijg je er meestal ook nog een onrustige huid bij cadeau. Een goede concealer is dan onmisbaar, maar nog belangrijker is om dit probleem bij de wortel aan te pakken. En dan zijn vitamine A en zink onmisbaar.

Huidproblemen kunnen door van alles en nog wat veroorzaakt worden, maar zijn vaak terug te brengen tot:

  • een verminderde afweer waarbij allergische reacties de kop op kunnen steken en
  • problemen met je spijsvertering, waaronder een tekort aan vitamines en mineralen.

Vitamine A en zink zijn dé twee vitamines/mineralen die hierin een sleutelrol spelen.

vitaminea-zink-1

Vitamine A

Vitamine A is sowieso dé vitamine als het gaat om de huid. Deze vitamine staat ook wel bekend als retinol en werkt als antioxidant en is daarnaast ook nodig voor de aanmaak van huidcellen.

Een tekort aan vitamine A kan leiden tot een verminderde weerstand, maar bijvoorbeeld ook tot huidproblemen zoals een droge, schilferige huid. Het kan dan goed zijn om even goed op je voedingspatroon te letten en vette vis, spinazie en wortels op het menu te zetten.

Mocht je geen keukenprinses zijn, dan kun je vitamine A natuurlijk als voedingssupplement innemen. Let er wel goed op dat je niet de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (800-1000 microgram per dag) overschrijdt, want dat kan voor nare bijwerkingen zorgen, zoals hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid. En ook als je zwanger bent, zul je deze vitamine moeten vermijden.

vitaminea-zink-3

Zink

Zink is een mineraal dat van belang is bij de opbouw van eiwitten en tegelijkertijd dus voor de opbouw van je cellen, de groei en vernieuwing van weefsel. En ook niet geheel onbelangrijk: zink ondersteunt de werking van vitamine A door hem van de lever naar de huid te transporteren, met als gevolg een mooie huid.

Een tekort aan zink leidt tot een afname van je weerstand, maar is ook van invloed op je huid en kan zelfs eczeem, acne en een te vette, of juist te droge huid veroorzaken.

Bad skin days

Heb je last van een bad skin day(s) dan is het slim om na te gaan hoeveel zink je binnenkrijgt en of een voedingssupplement uitkomst kan bieden. Zink vind je voornamelijk in rood vlees, zeevruchten en peulvruchten. Voor de vegetariërs onder ons: ook amandelen zijn een goede bron van zink. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van zink is trouwens 7-9 milligram per dag.

Zink kopen

Wil je meer informatie over zink-tabletten, kijk dan op de website van virtuoos.com voor meer informatie. Hopelijk behoren jouw bad skin days nu tot het verleden. Of worden ze in ieder geval tot een minimum beperkt.

Tip: je kunt op mijnvirtuoos.com ook een test doen en zo persoonlijk advies krijgen over welke supplementen goed zijn voor jou. Gebruik hiervoor de inlognaam: Furrow en wachtwoord: Advies.

 

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram