arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
supplementen winter

Supplementen waar je in de winter echt niet zonder kan. Echt niet!

Je hoeft heus geen 10 extra pillen per dag te slikken, maar in de winter zijn magnesium, vitamine C, D en visolie supplementen waar je eigenlijk niet zonder kan. Zelfs als je gezond en gevarieerd eet. O, en een multivitamine kan natuurlijk ook niet ontbreken.

Magnesium

Slaap je al een tijdje niet zo goed, ben je prikkelbaar en heb je een onweerstaanbare behoefte aan chocolade? In plaats van de kou de schuld te geven, zou te weinig magnesium weleens de oorzaak kunnen zijn. Het kan zijn dat je een tekort hebt, zonder dat je het zelf doorhebt.

Magnesium wordt niet voor niets het wondermineraal genoemd. Na zuurstof en water is het zelfs een eerste levensbehoefte. Alle organen (dus ook je huid!) hebben magnesium nodig om te functioneren. Moe, chagrijnig, stijve spieren en ooglidtrillingen zijn subtiele hints dat je misschien iets meer magnesium nodig hebt.

Vooral als je stress hebt is het goed om extra magnesium te slikken, want dan plas je meer magnesium uit dan normaal.

Multivitamine

Wil je per se niet meer dan één supplement slikken, kies dan in ieder geval voor een multivitamine. En ja, het merk speelt hierbij wel degelijk een rol.
Met een goede multivitamine zorg je ervoor dat je in één keer een enorme hoeveelheid vitamine B, E, zink, calcium en selenium binnenkrijgt. Zelfs zo veel dat het eigenlijk net niet in één pil past. Zou je namelijk 100% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid erin stoppen, dan wordt hij zelfs te groot om door te slikken.

Vitamine C

Het is niet alleen de bekendste vitamine, maar ook één van de allerbelangrijkste: vitamine C. Vooral als je niet zo lekker bent of een griep voelt opkomen, is het helemaal niet zo gek om je voorraad vitamine C een aantal keer per dag met 1000 mg aan te vullen.

De ideale dosis ligt ergens tussen de 3 en 15 gram, maar tijdens een opkomende verkoudheid of om het griepvirus te voorkomen, kan extra vitamine C geen kwaad. Er bestaat namelijk niet zoiets als een overdosis vitamine C; een teveel plas je gewoon weer uit.

Vitamine D

Het is überhaupt te koud om naar buiten te gaan, maar als het dan toch moet, dan in ieder geval met een muts, sjaal, handschoenen en winterjas. Helaas wordt op deze manier de aanmaak van vitamine D wel wat lastig.

Tenzij je elke dag een halfuur (naakt!) naar buiten gaat en al wandelend een broodje zalm met eieren en boter eet hoef je je in principe geen zorgen te maken over een vitamine D-tekort. Zie je dat niet zitten, dan kun je overwegen om dagelijks 1000 IE in de vorm van D3 te slikken.

Visolie

Eén van de weinige supplementen waarover iedereen het wel eens is dat je niet zonder kan: visolie pillen. De lijst met positieve eigenschappen van visolie is oneindig: hij vermindert ontstekingen en stress, beschermt je tegen hart- en vaatziekten en geeft je immuunsysteem een boost en stimuleert je vetverbranding.

Met een visschotel met kabeljauw en tomaat kom je een heel eind, maar visolie pillen zijn een stuk makkelijker én net zo duur.


Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram