arrowcheckcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Slik jezelf gezond

Slik jezelf gezond!

Zonder je gelijk een complex aan te praten: de tand des tijds hou je niet tegen. Maar met deze vitamines doe je er alles aan om het proces zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Vitamine E

Vitamine E? Dat smeer je toch op je huid? Dat slik je toch niet? Vitamine E (tocopherol) is sowieso een belangrijke vitamine, maar voor je huid essentieel.

Vitamine E zorgt ervoor dat je minder snel verbrandt, hij beperkt huidbeschadiging door de zon en hij versterkt je huidbarrière. Bovendien voorkomt vitamine E de afbraak van collageen. En in combinatie met vitamine C vormt vitamine E een onafscheidelijk duo.

Je maakt vitamine E niet zelf aan, dus zul je hem op een andere manier moeten binnenkrijgen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 15 mg, met een bovengrens van 300 milligram per dag

Let op: supplementen, waaronder ook vitamine E kunnen bloedverdunnend werken. Het advies is om met het gebruik van vitamine E-supplementen te stoppen, voordat je een operatie ondergaat.

Vitamine K

Ouder worden gaat meestal gepaard met fijne lijntjes, wallen en donkere kringen rond je ogen. Naast voldoende slaap, wordt vitamine K gezien als hét natuurlijke middel tegen donkere kringen.
Maar niet alleen je wallen hebben er baat bij. Vitamine K is vooral een anti-agingvitamine bij uitstek vanwege zijn positieve invloed op de aanmaak en onderhoud van botten en gewrichten.

Vitamine K, ook wel bekend als phytodione, is een in vet oplosbare vitamine die wordt aangemaakt door bacteriën in je darmen.
De opslag van vitamine K is beperkt en voldoende aanvoer van deze vitamine is gewenst. Tenzij je een grootafnemer bent van groene bladgroente zoals spinazie, boerenkool of broccoli, bieden supplementen uitkomst.

Er is zelfs toenemend bewijs dat supplementen met vitamine K (menachinon) bijdragen aan de preventie van osteoporose, osteoartritis en hart- en vaatziekten.

Niacinamide

Niacinamide (ook wel bekend als vitamine B3) is misschien niet zo bekend als vitamine A of C, maar deze vitamine ondersteunt je huid om de vochtbalans op peil te houden.

In een serum, in je dagcrème of in pilvorm: niacinamide helpt de schade te beperken door vrije radicalen (anti-pollution) en de zon. Maar ook in het geval van grove poriën, pigmentvlekken en een doffe teint is het raadzaam om meer niacinamide aan je leven toe te voegen.

Maar als je hem slikt, bestrijdt deze vitamine niet alleen de uiterlijke effecten van anti-aging. Niacinamide verhoogt je 'goede' cholesterol en verlaagt tegelijkertijd ook de triglyceriden. Hiermee vermindert deze vitamine het risico op atherosclerose.

Vitamine C

You can't have them all. Tenzij het om vitamine C gaat. Deze vitamine stimuleert de aanmaak van collageen, vermindert littekens en pigmentvlekken, stimuleert de celdeling, verbetert de doorbloeding, voorkomt een slappe huid en beschermt je tegen vrije radicalen.

In het geval van vitamine C is het geen kwestie van of-of, maar van en-en. Oftewel: eet, slik en smeer het. Een vitamine C-serum, een multivitamine met vitamine C en kilo's rode paprika's.

Eigenlijk hoort in bovenstaand lijstje ook vitamine A, foliumzuur, kalium, magnesium, viscollageen en zink thuis. Kan je alvast wennen aan een pillendoosje.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram