arrowcheckcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Oude huid

Schoonheid zit vanbinnen. Deze vitamines voorkomen een oude huid.

Schoonheid zit vanbinnen, maar dat geldt ook voor anti-aging. Het is wetenschappelijk aangetoond dat er een verband is tussen voeding en huidveroudering.
Als je het juiste eet kan je zelfs een oude huid voorkomen. Maar ja, welke vitamines en mineralen moet je dan eten? Zie hieronder.

Vitamine C

Zonder vitamine C geen collageen. Helaas maak je deze wateroplosbare vitamine niet zelf aan, dus zul je hem moeten eten of slikken.
Vitamine C wordt vaak gekoppeld aan sinaasappels, maar je vindt hem ook in paprika, peterselie, witlof, chilipeper, broccoli en spruitjes.

Nog een laatste reden om je inname van vitamine C op peil te houden: deze vitamine stabiliseert de structuur van je collageen. In gewone mensentaal: vitamine C zorgt ervoor dat de kwaliteit van dat collageen wat van nature in je huid aanwezig is goed blijft. Check.

Vitamine E

Vitamine E is op zichzelf al goed voor je huid, maar in combinatie met vitamine C is het helemaal een onverslaanbaar duo. Samen beschermen ze je tegen vroegtijdige veroudering en herstellen ze ook nog eventuele huidbeschadigingen uit het verleden.

Mocht je twijfelen: onderzoek toont aan dat orale inname van vitamine C en E, samen met andere zonbeschermende bestanddelen, je beter beschermen tegen huidveroudering dan los van elkaar.

Vitamine E is ruim aanwezig in tarwekiemolie, zonnebloemolie, zonnebloemzaden, amandelen, maïs en vlees.

Vitamine A

Vitamine A is geweldig voor je huid, maar er zitten een aantal voorwaarden aan. Je kunt het niet onbeperkt eten. Of slikken. Of smeren. (Meer weten? Lees dit artikel: Heeft het zin om vitamine A voor je huid te slikken?)

Gemiddeld heb je 12 mg bètacaroteen nodig om 1 mg vitamine A te produceren. Vergrijp je (met mate) aan een broodje leverpastei, krab, wortels, zoete aardappel, pompoen, mango, paksoi en papaya.
Geen fan van groente en fruit? Het gerucht gaat dat er geen verschil is tussen natuurlijk caroteen en de synthetische versie.

Wil je nog meer huidveroudering voorkomen, dan zou je eigenlijk ook nog vitamine B, D en K moeten eten.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram