arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
magnesium-1

Magnesium

Slaap je al een tijdje niet zo goed, heb je regelmatig last van een stijve nek of ben je gewoon ietwat chagrijnig en gestrest? Dan zou magnesium weleens de oplossing voor al je problemen kunnen zijn.

Magnesium is misschien nog niet zo bekend, maar dit mineraal is dus ongemerkt heel belangrijk voor je lichaam. Het is nodig voor de aanmaak van hormonen, helpt bij het herstel en opbouw van spieren, maar het speelt ook een grote rol op het gebied van ontspanning en tijdens je slaap. Niet voor niets wordt magnesium ook wel het antistressmineraal genoemd. En minder stress betekent ook minder rimpels…

magnesium-3

Magnesium en stress

Je kunt echt niet zonder magnesium. Na zuurstof en water, is dit mineraal zelfs dé belangrijkste levensbehoefte. Je snapt dat als je te weinig magnesium hebt, je last kan krijgen van allerlei ondefinieerbare kwaaltjes. En in het kader van anti-aging: magnesium gaat de vorming van vrije radicalen tegen en beschermt op deze manier je cellen tegen veroudering.

Heb je last van stijve gewrichten? Sowieso boven de 35 jaar, maar vooral na de overgang, is de kans groot dat je sneller last hebt van pijnlijke polsen en knieën. Ook als je niet sport… Drie tabletten magnesium voordat je gaat slapen en je hebt kans dat je de volgende ochtend je bed uit springt.

Het mineraal wordt trouwens ook vaak gekoppeld aan calcium. Deze twee mineralen werken heel goed samen en kunnen eigenlijk ook niet zonder elkaar. Ze zijn allebei echt onmisbaar bij de opbouw van spieren en botten.

magnesium-4

Zit je niet zo lekker in je vel, dan is het misschien een idee om een periode wat meer magnesium tot je te nemen. Juist als je gestrest bent kan dit mineraal er namelijk voor zorgen dat je iets relaxter door het leven gaat. Lig je ’s avonds te piekeren in bed en slaap je slecht, dan is het een idee om een halfuur voordat je gaat slapen 3 tabletten te nemen.

magnesium-2

Magnesium voeding

Je kunt magnesium slikken, maar je kunt je natuurlijk ook gewoon helemaal gek eten aan brood, bananen, donkergroene bladgroente, melk, vlees, cashewnoten, amandelen en peulvruchten. O, en voor de pindakaasliefhebber: een volkorenboterham met pindakaas voor het slapengaan doet wonderen.

Je komt magnesium trouwens ook vaak tegen in allerlei multivitamines. Maar… als je denkt dat je jouw magnesium op peil houdt door het slikken van ‘alles-in-één-tablet’, dan heb je het mis. In een multivitamine is de hoeveelheid magnesium te laag en op die manier dus vaak verwaarloosbaar.

Magnesium kopen

Wil je meer informatie over magnesium? Voor magnesiumtabletten in alle soorten en maten kun je hier terecht.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram