arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Foliumzuur huid

Weinig energie? Doffe teint? Foliumzuur it is.

Ik heb weinig energie, zit niet zo lekker in mijn vel en heb een doffe teint. Kortom: ik ben toe aan vakantie. Maar ik krijg ook het advies om meer foliumzuur te slikken. Is dat goed? Voel ik me dan minder moe? En is het goed voor mijn huid?

Orthomoleculair therapeut Karlijn Hoebe: "Foliumzuur wordt vaak gekoppeld aan de zwangerschap, maar deze vitamine is bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor je energiehuishouding. En het is een antiagingvitamine bij uitstek.

Vanwege zijn positieve invloed op het celdelingsproces, zorgt hij er ervoor dat huidinfecties, wondjes en (kleine) littekens sneller genezen.

Vitamine B11

Foliumzuur, ook wel bekend als vitamine B11, staat aan de basis van een aantal belangrijke processen. "Hij bevordert de groei van (nieuwe) cellen, is van belang voor je immuunsysteem en nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen. Een tekort aan foliumzuur kan een verminderde opname van voedingsstoffen in je darm tot gevolg hebben, waardoor je je vermoeid kan voelen. En als je er gevoelig voor bent, kan een tekort van vitamine B11 leiden tot stemmingswisselingen."

Foliumzuur huid

En dan is er nog de connectie tussen foliumzuur en de huid: "Vanwege zijn positieve invloed op het celdelingsproces, zorgt hij er ervoor dat huidinfecties, wondjes en (kleine) littekens sneller genezen."

Nog niet onomstotelijk bewezen, maar er zijn aanwijzingen dat foliumzuur het homocysteïnegehalte van je bloed verlaagt. "En een hoog homocysteïnegehalte wordt weer in verband gebracht met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Een vitamine om in de gaten te houden dus."

Foliumzuur slikken

Je kan vitamine B11 niet zelf aanmaken, dus je zult hem op andere manieren moeten binnenkrijgen. "Groene groente, zoals bijvoorbeeld spinazie, broccoli, spruitjes en boerenkool, maar ook asperges, bieten, rode kool en graanproducten blinken uit in de hoeveelheid foliumzuur. En je kunt het jezelf ook makkelijk maken door (tijdelijk) extra foliumzuur te slikken."

Voor meer informatie over (speciale) voedingssupplementen met foliumzuur kun je terecht op de website van Virtuoos.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram