arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Magnesium pillen

Dé voordelen van magnesium (op je huid!)

Het wordt niet voor niets het wondermineraal genoemd. Na zuurstof en water is magnesium zelfs een eerste levensbehoefte. Al je organen (dus ook je huid) hebben het namelijk nodig om goed te kunnen functioneren. Het is dus essentieel dat je voldoende magnesium paraat hebt staan.

Een tekort aan magnesium ligt vaak op de loer, zonder dat je het zelf doorhebt. Ben je moe, ietwat chagrijnig, heb je last van stijve spieren, ooglidtrillingen en een onweerstaanbare behoefte aan chocolade? Het kan allemaal een teken zijn dat je wel wat meer magnesium kunt gebruiken.

Vrije radicalen

Er zijn ergere dingen, maar ongemerkt reguleert magnesium heel veel processen in je huid. Te weinig magnesium is dan ook niet helemaal zonder gevolgen en kan allerlei ondefinieerbare kwaaltjes veroorzaken.
Zo is een tekort (hypomagnesiëmie) bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het ontstaan van vrije radicalen én wordt de werking van een belangrijke antioxidant in ons lichaam vermindert: glutathion. Hierdoor zijn je cellen minder goed beschermd tegen schade veroorzaakt door roken, straling, alcohol en andere gifstoffen.

Stress

En ook stress en magnesium gaan hand in hand. Hoe meer stress je hebt, hoe meer magnesium je verbruikt. Maar helaas is het andersom ook het geval: hoe lager je magnesiumniveau, hoe gevoeliger voor stress. Zaak dus om de voorraad magnesium regelmatig aan te vullen.

Voordelen magnesium

De lijst met positieve eigenschappen van magnesium is namelijk eindeloos: het mineraal reguleert de aanmaak van calcium, koper, zink, kalium en vitamine D-gehalte in je lichaam. Het zorgt voor de productie van eiwitten (collageen!) en samen met calcium voor een goede botopbouw, groei en ontwikkeling van je botten.

Schrik je wel eens wakker, omdat je valt? Dit is ook een teken dat je wel wat meer magnesium kunt gebruiken. Hét voordeel van magnesium is dat je het 's avonds kunt slikken. Terwijl je de meeste supplementen 's ochtends moet innemen, geldt voor magnesium dat je het bij voorkeur neemt vlak voordat je naar bed toe gaat. Slik één of twee tabletten een halfuur voor je je bed in duikt en je zult merken dat je niet alleen sneller in slaap valt, maar ook beter slaapt. Weet je tenminste zeker dat je huid tijd genoeg heeft gehad om te herstellen.

Wil je meer informatie over magnesium? Voor magnesiumpillen in alle soorten en maten kun je hier terecht. Ben je geen voorstander van supplementen slikken, dan kun je 's avonds een bakje amandelen eten. Een eetlepel amandelen bevat maar liefst 33 milligram magnesium. Ook in andere noten, zonnebloempitten, avocado, gedroogde vijgen, banaan, makreel en groene groenten vind je een enorme hoeveelheid magnesium.

Rauwe cacao

O, en wat betreft die onweerstaanbare behoefte aan chocolade? Die los je op met behulp van rauwe cacao, aangezien je daar ook magnesium in vindt.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram