arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
rode-biet

TIPS: Beautyfoods speciaal voor de herfst

Geel, oranje, rood en bruin: zolang het niet regent is de herfst één van de mooiste seizoenen van het jaar. Voor de natuur dan, want je huid heeft het maar zwaar te verduren. Door deze beautyfoods te eten ondersteun je je huid met het herstellen van de schade van de zomer en bereid je je ondertussen ook nog eens voor op de koude winter die komen gaat.

Rode bieten

Door de salade, in de vorm van soep (met geitenkaas) of gewoon als stamppot: vooral als je last hebt van een grauwe herfsthuid, zul je je op de rode bieten moeten storten. Zo werkt deze groente niet alleen zuiverend, maar heeft hij ook een ontstekingsremmend effect, waardoor de biet acne enigszins kan verminderen.

En maak je je toevallig ook zorgen om de hoeveelheid haar die je verliest? De carotenoïden uit bieten bevorderen de bloedsomloop van je hoofdhuid, met als gevolg gezond en glanzend haar.

beautyfood-herfst

Champignons

Het lijkt misschien niet heel gezond (en heel smakelijk) om een schimmel te eten, maar toch kan een champignon in de herfst niet vaak genoeg op je bord liggen.

De kastanjechampignon, oesterzwam, portobello of reuzenchampignon mogen er dan op je bord grauw en grijs uitzien, ze geven wel kleur aan je leven. Vooral als je last hebt van een herfstdip, kunnen de vitamine B2 en B3 in de champignon voor extra energie zorgen. En ook de hoeveelheid ergosterol (voorloper van vitamine D) in de paddenstoelen kunnen je een oppepper geven.

beautyfood-herfst-2

Spruiten

Gekookt, gestoomd of uit de oven. En mocht je een jeugdtrauma hebben opgelopen dan kun je ze ook rauw en in dunne reepjes als basis voor je salade gebruiken. Spruitjes worden niet voor niets gezien als één van de meest gezonde groente. Ze zitten bomvol vitamine C (zelfs meer dan in een sinaasappel!), K, foliumzuur, calcium, ijzer en om nog maar te zwijgen over de enorme hoeveelheid antioxidanten.

Het watergehalte van deze koolsoort ondersteunt het vochtgehalte van je huid, waardoor ze ook nog eens een droge herfsthuid kunnen voorkomen. Herfstproof? Spruiten it is…!

Postelein

Dat het überhaupt mogelijk is, maar postelein bevat meer omega 3-vetten dan visolie. Maar naast de gezonde vetten is het vooral vitamine A die in deze groente overheerst.

In postelein zit opvallend veel vitamine A. Maar er is zelfs nog ruimte voor tryptofaan, magnesium, kalium, fenylalanine en calcium. En samen met de gezonde vetten zijn ze niet alleen goed voor je huid, maar komen ze ook je humeur ten goede.

beautyfood-herfst-6

Broccoli

Er is eigenlijk geen enkel seizoen waarin broccoli kan ontbreken. Deze lijst van vitamines in deze groene, knapperige groente is bijna oneindig: vitamine A, B1, B2, B6, C en K.

Combineer hem met spinazie (soep met spinazie en broccoli) of voor de echte die hards: eet de broccoli rauw (couscous met rauwe broccoli). Want voor broccoli geldt dat het wel belangrijk is dat hem niet te lang laat koken, om ervoor te zorgen dat de lange lijst vitamines en mineralen behouden blijft.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram