arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
vitamine-C-1

Basiscursus: Vitamine C huid

Basiscursus Vitamine C

Vitamine C is niet voor niets één van de allerbekendste vitamines en je hebt waarschijnlijk wel ergens in huis een verdwaald potje met de welbekende gele pilletjes staan. Deze vitamine zorgt niet alleen voor een goede weerstand, maar is ook onmisbaar als het gaat om een mooie huid. Deze vitamine wordt ook soms wel ascorbinezuur of E300 genoemd.

Vitamine C voor je huid

Net als de vitamine E is vitamine C één van de belangrijkste antioxidanten en biedt hij je bijvoorbeeld bescherming tegen huidbeschadiging door de zon. Hij is dus onmisbaar in het vertragen van huidveroudering. Daarnaast: zonder vitamine C geen aanmaak van collageen. Behalve dat hij beschermt, draagt deze vitamine dus indirect bij aan een stevige en jonge huid.

vitamine-C-2

Vitamine C is belangrijk

Behalve voor een mooie huid, is deze vitamine ook erg belangrijk voor het immuunsysteem en zorgt hij zo voor het in stand houden van een goede weerstand. Onmisbaar dus als je zonder griep en verkoudheden de winter door wilt komen. Zelfs met 1000mg vitamine C kan je dit niet helemaal voorkomen, maar het maakt je weerstand wel zo sterk dat je heel wat aankan. Verder is vitamine C bijvoorbeeld ook onmisbaar voor de opname van ijzer in je darmen.

Groente en fruit

Vitamine C zit volop in groente en fruit. Je vindt het voornamelijk in paprika (lees: hierin is het vitamine C-gehalte het hoogst), witlof, broccoli, spruitjes, kiwi, aardbeien en sinaasappels.

Let wel op: vitamine C is goed oplosbaar in water en daarom kun je je groente het beste in grote stukken snijden en in weinig water én vooral niet te lang koken. Hierdoor houdt de groente het beste de vitamine C vast en profiteert je huid er optimaal van. 

vitamine-C-3

Vitamine C slikken

Hou je je aan de welbekende ‘twee ons groente en twee stuks fruit’ dan krijg je in principe voldoende vitamine C binnen. Dit staat voor ongeveer 75 milligram, oftewel de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C. Als het je niet lukt om genoeg van deze vitamine via je voeding binnen te krijgen, of als je twijfelt dan is het goed wat extra te slikken in de vorm van een (kauw)tablet.

Maak je in ieder geval geen zorgen: je kan vitamine C niet opslaan en een teveel plas je dan ook zo weer uit.

 

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram