arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
5-redenen-om-water-te-drinken

5 redenen waarom water goed voor je is

Het is gratis, simpel en je weet het waarschijnlijk dondersgoed: voor een mooie huid is het belangrijk om minimaal 1,5 liter water per dag te drinken. Lukt het je niet of mocht je het tijdelijk even vergeten zijn, dan zorgen deze 5 redenen er vast voor dat ‘voldoende water drinken‘ vanaf nu weer boven aan je prioriteitenlijstje komt te staan:

1. Vochtbalans

Je lichaam bestaat voor meer dan zestig procent uit water. Gedurende de dag verlies je voortdurend vocht door alleen al te ademen, te zweten én te plassen. Om te voorkomen dat je uitdroogt zul je constant de voorraad vocht moeten blijven aanvullen.

Drink je niet genoeg dan heb je niet alleen minder energie, maar kun je je ook minder goed concentreren en zie je het instant terug aan je huid. Om überhaupt goed te functioneren heb je gewoon vocht nodig. En als je ouder wordt is de kans op dehydratie nog groter en is het des te belangrijker om genoeg water binnen te krijgen. Zodra je behoefte hebt aan (extra) vocht treedt er een automatisch waarschuwingssysteem in werking en krijg je vanzelf een teken in de vorm van dorst. Aan jou alleen nog de taak om dit signaal niet te negeren.

Sport

Vooral als je sport, verlies je enorm veel vocht. Om kramp te voorkomen, maar sowieso om het beste uit je workout te halen is het belangrijk om je vochtbalans op peil te houden. Drink twee uur voordat je de sportschool in duikt een halve liter water en tijdens je training het liefst nog dezelfde hoeveelheid. Je hebt er trouwens niet alleen tijdens het sporten profijt van: na afloop heb je minder last van spierpijn en pijnlijke gewrichten.

2. Vermindert je hongergevoel

Het komt regelmatig voor dat ‘dorst’ verward wordt met ‘honger’. Dat is ook de reden dat het advies is om voor elke maaltijd eerst een groot glas water te drinken. Het voorkomt dat je meer eet dan nodig, maar er bestaat zelfs een mogelijkheid dat je hongergevoel helemaal verdwijnt, waardoor je dat (ongezonde) tussendoortje ineens zonder problemen links kan laten liggen. Daarnaast is het ook zo dat een tekort aan vocht ervoor zorgt dat je energie uit balans raakt, waardoor je extra behoefte krijgt aan suiker.

Je moet water trouwens niet zien als een wondermiddel om voortaan met het lichaam van een topmodel door het leven te gaan, maar het helpt je wel om het aantal calorieën binnen de perken te houden.

Vervang frisdrank door water en probeer eten te kiezen met een hoog watergehalte. Fruit, groente en soep bevatten relatief veel vocht en zet deze dus wat vaker (als tussendoortje) op het menu.

3. Gezonde darmen

‘Meisjes poepen bloemetjes’, maar ondanks dat blijft het vervelend als je niet naar het toilet kan (opgeblazen gevoel!). Het kan langdurige constipatie niet altijd voorkomen, maar door genoeg water te drinken doe je er wel alles aan om ervoor te zorgen dat het in je maag-darmstelsel zo gesmeerd mogelijk verloopt.

Water in combinatie met voldoende vezels is helemaal een gouden duo als het gaat om de gezondheid van je darmen. Het vocht blaast de vezels op en reinigt zo je darmen.

Wil je er trouwens zeker van zijn dat je voldoende drinkt, hou dan je plas in de gaten. Je urine hoort lichtgekleurd en bijna geurloos te zijn.

4. Wakker worden

Vergeet een kop koffie op de vroege ochtend om wakker te worden, na 8 uur slaap heb je vooral behoefte aan water. Dus voordat je naar de cafeïne grijpt is het belangrijk om eerst een groot glas water te drinken.

Een glas water op de nuchtere maag zet je spijsvertering aan het werk, zorgt ervoor dat afvalstoffen versneld worden afgevoerd en voorkomt een hongergevoel. Ondanks dat het ontbijt enorm belangrijk is, geldt ook voor deze maaltijd dat je niet meer moet eten dan nodig is (zie reden 2). En dan kan je daarna natuurlijk gewoon het koffiezetapparaat aanzetten.

Mooie huid

Opgehoopte afvalstoffen zijn vaak de reden van een onrustige huid (verstopte poriën en puistjes). Natuurlijk kun je je volop storten in het reinigen van je huid en het verwijderen van dode huidcellen (scrubben, peelen), maar je bereikt waarschijnlijk ook al een hoop door gewoon meer water te drinken. Combineer je dit met een exfoliërende crème (vitamine A-zuurcrème) dan heb kans dat jouw huid een stuk kalmer oogt.

Overdrijf het trouwens niet, want het heeft geen enkel nut om ineens liters water achterover te slaan in de hoop op een egale huid. Bij een overdosis water nemen je nieren het over en plas je het overtollige vocht gewoon weer uit. Alle moeite voor niks dus.

Bij voorkeur drink je minimaal één liter water en de rest van je vochtinname kun je dan nog eventueel halen uit koffie, thee, melk en (vruchten)sap. Gemiddeld ligt je totale behoefte aan vocht trouwens rond de 2,5 liter, maar je vindt zeker ook een liter water terug in je voeding.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram