arrowcheckcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Doorslapen tips

Slaapproblemen oplossen met CBD-olie, melatonine en magnesium

Doorslapen, oftewel: een nacht waarbij je er niet uit hoeft om te plassen, wakker ligt vanwege een probleem (op je werk) of gewoon zonder reden om 05.00 uur wakker wordt.

8 uur slaap is niet vanzelfsprekend, zeker niet als je ouder wordt. Eén korte nacht is nog wel te doen, maar zodra het structureel wordt, kun je misschien CBD-olie, melatonine en magnesium overwegen.

CBD-olie

CBD-olie is (nog) relatief onbekend als natuurlijk slaapmiddel, maar cannabidiol wordt steeds vaker gebruikt om goed te slapen.
Geen zorgen, je gaat niet 'out'. Het THC-gehalte in deze rustgevende olie mag namelijk niet hoger zijn dan 0,2%, wat betekent dat je er niet high van kan worden.

De wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt nog, maar CBD-olie zorgt ervoor dat je makkelijker in slaap valt, langer doorslaapt en je gehele kwaliteit van slaap verbetert.
De olie is zelfs zo effectief, dat hij inmiddels een vaste plaats heeft ingenomen naast andere natuurlijke slaapmiddelen zoals kamille en valeriaan.

Melatonine

Het slaaphormoon melatonine wordt aangemaakt in je pijnappelklier en is de baas over je biologische klok. Zodra het gaat schemeren of donker wordt, komt de productie van melatonine op gang. Tenzij je ouder wordt...

Er zijn melatonine-pillen, melatonine-smeltblaadjes, melatonine-capsules en ook melatonine-thee. De dosering is alleen wel iets wat je goed in de gaten moet houden. Het is niet zo dat hoe meer je slikt, hoe beter je slaapt. Je zult zelf moeten testen welke dosering voor jou het beste werkt.

Als je denkt dat je jouw magnesium op peil houdt door het slikken van ‘alles-in-één-tablet’, dan heb je het mis. In een multivitamine is de hoeveelheid magnesium te laag en dus vaak verwaarloosbaar.

Geen zin in supplementen? Kersen, gember, banaan en goji-bessen bevatten relatief veel melatonine. Let op: combineer deze voedingsstoffen bij voorkeur met hulpstoffen zoals vitamine B, calcium en magnesium. Dan wordt de melatonine sneller omgezet.

Magnesium

Over magnesium gesproken: als je slecht slaapt, ben je bijna verplicht om magnesium te slikken.
Magnesium is één van de meest belangrijke (antistress)mineralen. Na zuurstof en water is het zelfs de eerste levensbehoefte, aangezien alle processen in je lichaam magnesium nodig hebben om te kunnen functioneren.

Het is nodig bij de aanmaak van hormonen, helpt bij het herstel en opbouw van je spieren, maar het speelt ook een grote rol op het gebied van ontspanning én tijdens je slaap.

Je vindt magnesium ook meestal in allerlei multivitamines. Maar… als je denkt dat je jouw magnesium op peil houdt door het slikken van ‘alles-in-één-tablet’, dan heb je het mis. In een multivitamine is de hoeveelheid magnesium te laag en dus vaak verwaarloosbaar.

Voor bovenstaande natuurlijke slaapmiddelen geldt dat het wel even kan duren voor je effect merkt, dus geef het een paar weken de kans en experimenteer eventueel iets met de dosering.
Overdosering is zeer onwaarschijnlijk, dus je kunt rustig testen welke dosering het beste bij je past.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram