arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
aankomen-tijdens-vakantie

Niet aankomen tijdens vakantie? Dit zijn dé 5 tips!

Kom jij standaard met 'een klein beetje meer van jezelf' terug van vakantie en wil je het vanaf nu helemaal anders doen? Met deze tips van 3SIXTY5-personal trainer Kay de Lange lukt het je zeker om niet aan te komen tijdens vakantie:

Compenseer

Kay: "Het is (bijna) onmogelijk om je op vakantie aan een enorm strak eet- en sportregime te houden. Je moet wel van goeden huize komen wil je constant de verleiding van ijsjes, cocktails, bier en toetjes kunnen weerstaan. En misschien is het ook wel eens goed om af en toe iets minder streng voor jezelf te zijn. Als je het altijd maar perfect wilt doen, wordt de kans op falen juist groter." (zie tip #4).

In plaats van tijdens je vakantie telkens een psychologisch gevecht te voeren, kun je er misschien beter voor zorgen dat het kaasplankje (met wijn!), pizza of Magnumijsje binnen je voedingspatroon past. "Probeer het aantal calorieën op een dag in de gaten te houden en als je een dag net iets te veel gegeten hebt, kun je overwegen het de volgende dag enigszins te compenseren."

Geniet, maar met mate

Wil je niet aankomen tijdens vakantie, dan kun je dus ook niet zomaar alles eten wat los- en vastzit. "Natuurlijk kun je 's ochtends bij het ontbijt een croissant nemen en hetzelfde geldt voor wijn bij het diner, maar probeer dan de rest van de dag wel gezond te eten. Groente en fruit zijn perfect om het aantal calorieën binnen de perken te houden."

Je kunt natuurlijk ook de hele dag ijsjes eten, maar dan moet je niet raar opkijken als de weegschaal aan het eind van de vakantie iets hoger uitslaat. "Vaak valt 'de schade' achteraf best mee, maar het is ook zo zonde als je het hele jaar regelmatig sport en op je voeding let, om dit tijdens je vakantie helemaal teniet te doen. Vakantie is geen vrijbrief om helemaal los te gaan. Geniet, maar met mate."

Huiswerk

Door thuis alvast 'huiswerk' te doen, kun je voorkomen dat je op je vakantiebestemming voor onverwachte verrassingen komt te staan: "Vind je het fijn om toch tijdens de vakantie regelmatig te sporten, kies dan voor een hotel waar ook een fitness aanwezig is. En wil je bijvoorbeeld het hardlopen liever niet helemaal loslaten, dan zou je van tevoren kunnen uitzoeken of er in de omgeving geschikte wandelroutes zijn."

Maar op de plaats van bestemming kun je zelf ook een hoop doen. Kay: "Als je gezond wilt eten, kies dan niet voor een pizzeria. Sowieso is het verstandig om van tevoren de menukaart te bekijken of rekening te houden met de beoordeling van de keuken. Allemaal punten waar je vooraf rekening mee kunt houden."

Ontspan

Ontspan! Kay: "Soms is het ook gewoon goed voor je om even een periode helemaal niks te doen. Schiet dus niet meteen helemaal in de stress als er onverhoopt toch geen sportschool in de buurt is. Je bent onbewust toch een stuk actiever op vakantie. Misschien lig je voor je gevoel de hele dag op een strandbedje, maar je loopt vaak meer dan je denkt. Een wandeling, zwemmen, toch nog even dat kasteel bezoeken."

En zelfs al doe je de hele vakantie niets anders dan in het zwembad ronddobberen of op een strandbedje liggen, dan is er nog geen reden tot paniek. "Het duurt ongeveer een maand voordat je kracht, spiermassa en conditie verliest. Twee weken niks doen aan de Spaanse Costa's heeft eigenlijk geen effect op je fitnessniveau. Let net wat meer op je voeding en je zult zien dat het allemaal wel meevalt."

"Kortom: kom maar door met die bolletjes roomijs, pasta carbonara, stokbrood kruidenboter, caipirinha’s of waar je zin in hebt. Maar vergeet vooral niet er optimaal van te genieten. Het is tenslotte vakantie!"

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram