arrowcheckcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Meer energie, zonder koffie

Meer energie op een natuurlijke manier (zonder koffie!)

Bed: check. Netflix: check. Zelfmedelijden: check. In plaats van chagrijnig in je bed te blijven liggen, kan je ook iets van je dag maken. Ga naar buiten, neem een stuk pure chocolade en lach. Kortom, meer energie, maar dan op een natuurlijke manier! Zelfs zonder liters koffie.

#Zing

Begin je dag onder de douche en zing alle zorgen van je af. Het maakt niet uit hoe vals je zingt, als je maar zingt. Met elke (valse) noot maak je endorfine aan, waardoor je meer energie krijgt. En je verlaagt tegelijkertijd het stresshormoon cortisol.

En mocht je het kunnen opbrengen: lach. Bij voorkeur zo hard, dat je er de volgende dag spierpijn in je buik van hebt.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Lachen verlaagt je bloeddruk, verbetert de doorbloeding van je huid en met de slappe lach train je je middenrif-, buik-, gezichts-, been- en rugspieren. Geen betere manier om jezelf op te laden.

#Vermijd suiker

Koffie en/of energiedrankjes lijken op het moment zelf energie te geven, maar kunnen na afloop voor een gigantische energiedip zorgen. Hetzelfde geldt voor koolhydraten (suikers). Oreo's, M&M's en Tony's Chocolonely kunnen voor een schommeling van je bloedsuikerspiegel zorgen en je het gevoel geven alsof je geen energie meer hebt om überhaupt de rest van de dag nog iets te ondernemen.

Het ligt allemaal zo voor de hand, maar hoe gezonder je eet, hoe beter je je voelt. Om je energie optimaal te verdelen over de dag kun je het beste licht verteerbare maaltijden eten, in combinatie met een aantal gezonde tussendoortjes.

Heb je toch een craving naar zoet? Pure chocolade zorgt voor een natuurlijke energieboost. Hij zit vol met antioxidanten, houdt je bloedsuikerspiegel op peil en zorgt voor een stabiele verdeling van je energieniveau.

#Frisse lucht

Hoe aanlokkelijk je bed ook lijkt, het is juist de buitenlucht (vitamine D) waar je meer energie van krijgt.
Vitamine D staat aan de basis van een goed humeur en een tekort kan leiden tot energiegebrek, vermoeidheid en in uitzonderlijke gevallen ligt een depressie op de loer.

Vitamine D wordt vaak gekoppeld aan de zon, maar zelfs als het koud en bewolkt is, doet de frisse lucht wonderen voor je energieniveau. Een wandeling van een kwartier in de buitenlucht heeft vaak meer effect op je dan een dubbele espresso.

#Beweeg

Het klinkt tegenstrijdig, maar van bewegen krijg je meer energie. Je hoeft heus niet meteen een topprestatie te leveren: de trap in plaats van de lift, de fiets in plaats van de auto en een wandeling tijdens de lunch. Alle kleine beetjes helpen.

En mocht je aan het eind van de dag nog ergens wat energie vinden, duik dan de sportschool in. Sporten is goed voor de aanmaak van groeihormonen, endorfine en testosteron, waardoor je beter in je vel zit en meer energie hebt. En: 's avonds trainen zorgt ervoor dat je de volgende dag minder moe bent.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram