arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
ik-kan-niet-slapen-1

Ik kan niet slapen. Help!

Het staat met stip op nummer één als het gaat om een mooie huid: goed slapen. Toch is het niet zo vanzelfsprekend dat je elke nacht 8 uur slaapt. Eén slechte nacht is nog wel te overzien, maar zodra het structureel wordt is het natuurlijk een heel ander verhaal. Met deze tips van personal trainer Guy van der Reijden weet je zeker dat je vannacht lekker slaapt.

Guy: “Voordat je gelijk naar de slaapmiddelen grijpt, kun je ook proberen om je slaapprobleem minder rigoureus aan te pakken. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen beginnen met het weren van blauw licht in je slaapkamer. Dat betekent geen telefoon, display of televisie.”

Een telefoon in de slaapkamer is wel toegestaan als je bijvoorbeeld een mindfullness-app gebruikt: “Het kost misschien meer energie, maar ook ouderwets mediteren voor je naar bed toe gaat, kan ervoor zorgen dat het je wel lukt om in slaap te vallen.”

Maar ook het mijden van cafeïne kan al de oplossing voor jouw slaapgebrek zijn. Cafeïne heeft een inwerktijd van een half uur, maar het effect houdt nog ongeveer 3 uur aan. “Vooral als je er gevoelig voor bent en na het eten nog een kop koffie drinkt, kan het zijn dat je er aan het eind van de avond moeite hebt om in slaap te komen. Hetzelfde geldt trouwens ook voor frisdrank (cola!) en thee. Net als cafeïne heeft theïne een licht stimulerend effect op het centrale zenuwstelsel, waardoor het je misschien niet lukt om in slaap te vallen.”

“Trouwens: in cacao zit ook cafeïne, maar gelukkig is die hoeveelheid voor de chocoladeliefhebbers onder ons te verwaarlozen.”

L-Trypthopfaan

L-Trypthopfaan is één van de meeste gebruikte natuurlijke slaapmiddelen. “Het helpt je makkelijker in slaap te vallen, omdat het een grondstof is van melatonine, het hormoon dat ervoor zorgt dat je slaap krijgt.”

Met behulp van L-Trypthopfaan stimuleer je de aanmaak van melatonine op een natuurlijke manier. “Het heeft trouwens niet alleen invloed op je slaapritme, maar melatonine is ook van invloed op de aanmaak van serotonine, het gelukshormoon. Als je te weinig slaapt, maak je namelijk ook minder serotonine aan. Los van het feit dat je moe bent, kan een verminderde aanmaak van serotonine er ook voor zorgen dat je niet lekker in je vel zit.”

En dan kun je natuurlijk ook melatonine zelf slikken: “Melatonine is er in alle soorten en maten, maar voor dit middel geldt vooral dat je goed moet opletten bij de dosering.Voor melatonine geldt namelijk niet dat hoe meer je slikt, hoe beter je slaapt. Je zult zelf moeten testen welke dosering voor jou het beste werkt.”

ik-kan-niet-slapen-2

Gaba

En dan kun je ook nog je heil zoeken in GABA. Guy: “GABA is een neurotransmitter met een ontspannende werking.” Dit eveneens natuurlijke slaapmiddel remt eventuele overstimulatie van je hersenen en vermindert prikkelingen. “Het werkt rustgevend en is vooral goed als stress de reden is van je slaaptekort. GABA voorkomt bijvoorbeeld ook angstaanvallen.”

Het nadeel van GABA is dat de kans bestaat dat dit middel niet goed wordt omgezet: “Dat betekent dat je het wel kunt slikken, maar dat het niet in je bloed terechtkomt. Hierdoor heeft het dus geen enkel effect.”

Phenibuth

Bieden zowel L-Trypthopfaan als GABA geen uitkomst, dan is er altijd nog Phenibuth. “Het moet gezegd worden: dit supplement is wel hardcore. Het werkt ook op je GABA-receptoren, maar heeft daarnaast ook een verdovende werking. Het heeft dezelfde verslavende werking als bijvoorbeeld slaapmiddelen, dus voorzichtigheid is geboden.”

Waar bij GABA nog de kans bestaat dat het niet wordt opgenomen, hoef je je daar bij Phenibut geen zorgen over te maken: “Het heeft een kalmerende werking en onderdrukt tegelijkertijd angst- en onrustgevoelens. En het onderdrukt ook eventuele depressieve gevoelens.”

De dosering van dit supplement is wel iets om rekening mee te houden. “Er is niet echt een standaard dosering voor Phenibut. Die is namelijk per persoon verschillend. Rustig opbouwen is essentieel.”

Slaapmiddelen

Een dan zijn er nog de vertrouwde slaapmiddelen zoals oxazepam en temazepam. “Medicijnen zorgen er wel voor dat je in slaap valt, maar ze verstoren tegelijkertijd je slaappatroon. De verhouding tussen de verschillende fases is niet meer mooi in evenwicht, waardoor de kans groot is dat je niet lekker wakker wordt.”

En dan is er nog het verslavende aspect van medicijnen. “Hoe verleidelijk ook, blijf zo lang mogelijk weg van de slaapmiddelen.”

Wil je graag op de hoogte blijven van alle tips van Guy van der Reijden? Volg dan het Instagramkanaal van 3SIXTY5 Personal Training.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram