arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
eet-je-blij-1

Happy Meal… Eet je blij! (met de bijbehorende lachrimpels!)

Kabeljauw en broccoli geven je een verzadigd gevoel (en dus goed voor de lijn!), zuurkool en tempeh zorgen voor een goede darmflora en zalm is weer onmisbaar vanwege de enorme hoeveelheden omega 3. Maar vanaf nu is het leuk om vitamines en mineralen te eten, want van deze 8 voedingsmiddelen word je dus gelukkig. En vanzelfsprekend staat chocolade er ook tussen.

1. Griekse yoghurt

Griekse yoghurt is eigenlijk gewone yoghurt, alleen is het vocht uit de yoghurt gefilterd, waardoor hij veel romiger (en lekkerder!) is. Van dat feit alleen al word je blij, maar daarnaast bevat Griekse yoghurt ook dopamine en noradrenaline. Deze feel good-hormonen geven niet alleen je energie een boost, maar zorgen er ook voor dat je fris en fruitig door het leven gaat.

O, en alleen de volgende regel alleen lezen als je 18 jaar of ouder bent: dopamine beïnvloedt ook je libido.

2. Paarse bloemkool

Misschien dat je van de zoektocht naar paarse bloemkool ietwat chagrijnig wordt, maar toch is het juist de paarse variant waar je vrolijk van wordt. De paarse kleur is afkomstig van het pigment anthocyaan, dat ontstekingen in je hersenen tegengaat die vaak worden geassocieerd met depressie.

Mocht je geen paarse bloemkool kunnen scoren? Ook blauwe bessen zijn een ware ‘happy meal‘.

3. Ansjovis

Chagrijnig? Een pizza met ansjovis kan weleens de oplossing voor al je problemen zijn. Het zijn de omega 3-vetzuren die een slecht humeur bestrijden.

Vitamine D en kalk in ansjovis dragen ook hun steentje bij. Behalve voor sterke botten, speelt vitamine D ook een onmisbare rol in de aanmaak van het gelukshormoon serotonine.

4. Pure chocolade

Het is de endorfine die voor een blij en gelukkig gevoel zorgt, zodra je een stuk chocolade eet. En dat zie je trouwens ook terug in je huid. Twee uur nadat je een dosis cacao hebt ingenomen verdubbelt de hoeveelheid zuurstof die het bloed naar je huid vervoert.

Overdrijven is ook een kunst. Voor het gelukseffect van chocolade heb je maar een paar gram nodig. Die reep hoeft dus niet op.

5. Cherrytomaten

Lycopeen in tomaten wordt vaak geroemd vanwege de positieve invloed op je huid, maar deze antioxidant is ook goed voor je humeur.

Voor de meeste groenten geldt dat je ze vooral niet te lang moet verhitten, maar bij tomaten wordt de hoeveelheid lycopeen juist meer zodra je hem verwarmt. Onder invloed van de verhitting worden de celwanden in de tomaat afgebroken, waardoor meer lycopeen vrijkomt.

6. Kokos

Als je ergens gelukkig van wordt dan is het wel van kokos. Helaas betreft het hier niet een Bounty, maar gaat het om de vetten van de kokosnoot. Deze bevatten triglyceriden die zorgen dat je blij door het leven gaat. Nog een reden om voortaan overal kokosrasp doorheen te gooien: het gaat de veroudering van je hersenen tegen.

7. Spinazie

IJzer kan natuurlijk ook een reden zijn, maar het is de enorme hoeveelheid magnesium die ervoor zorgt dat je relaxed door het leven gaat na een bord spinazie. Een tekort van dit mineraal maakt je moe en geïrriteerd en magnesium wordt niet voor niets wordt het antistressmineraal genoemd

Daarnaast is spinazie ook een goede bron van vitamine A, B en C én eiwitten, die indirect je energielevel een boost geven. Mocht je geen spinazieliefhebber zijn, dan kun je je ook voor je dagelijkse dosis magnesium vergrijpen aan brood, melk of andere donkere groenten.

8. Asperges

Het liefst de groene variant, maar de witte doen ook vrolijk mee, maar asperges dragen bij aan een goed humeur. De reden hiervoor is de aanwezigheid van foliumzuur en tryptofaan.

Foliumzuur is nodig om het gelukshormoon serotonine aan te maken. Als je er gevoelig voor bent, kan een tekort van deze vitamine leiden tot stemmingswisselingen. Geen asperges te vinden? Ook in bananen, melk, chocolade of kalkoen vind je grote hoeveelheden tryptofaan.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram