arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Griep voorkomen

Griepvirus voorkomen? Celebrity-trainer Guy van der Reijden geeft je dé tips!

Zit je niet zo lekker in je vel, ben je verkouden en duik je het liefst linea recta je bed weer in, dan kun je met de tips van personal trainer van de sterren en eigenaar van 3SIXTY5 Personal Training Guy van der Reijden misschien wel griep voorkomen (en zorgen dat je je binnen de kortste keren weer kiplekker voelt).

Guy: “Het is niet zo gek dat je in de herfst en winter te maken hebt met een lage weerstand, waardoor je vatbaarder bent voor griep.” Meestal gaat het trouwens niet om het griepvirus (influenza), maar is er sprake van verkoudheid. “Griep begint met koude rillingen, keelpijn, hoofdpijn en spierpijn en zorgt ervoor dat je 7 tot 10 dagen in bed ligt met hoge koorts.”

Multivitamine

Wil je voorkomen dat je ziek wordt, dan moet je weerstand omhoog. Je kunt ervoor kiezen om de komende tijd een multivitamine te slikken. Guy: "Alles valt en staat natuurlijk met gezond eten, maar wil je er zeker van zijn dat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan kun je als aanvulling een multivitamine slikken. De naam zegt eigenlijk al voldoende: hierin vind je alle vitamines en mineralen die je nodig hebt.”

Slaap

Onmisbaar in het voorkomen van griep of verkoudheid is slaap: “Te weinig slaap gaat ten koste van je weerstand. Hiervoor is het eiwit TLR9 verantwoordelijk. Deze maakt onderdeel uit van je immuunsysteem en beschermt je tegen virussen en bacteriën. Zeven tot acht uur per nacht is ideaal. Slaap je te weinig, dan neemt de hoeveelheid TLR9 af, waardoor het griepvirus de vrije hand krijgt."

Zink, vitamine C en D

Voel je een verkoudheid opkomen of ben je al geveld door het griepvirus, dan kan zink uitkomst bieden. Guy: Zink zorgt voor een enorme boost van je weerstand. 1000 mg vitamine C in combinatie met twee of drie zinktabletten kunnen ervoor zorgen dat je binnen een aantal dagen weer fris en fruitig naast je bed staat.”

En natuurlijk kan vitamine D niet ontbreken. “Vitamine D is essentieel voor je weerstand. In de zomer maak je deze vitamine voldoende aan d.m.v de zon, maar in de herfst en winter heb je al snel te maken met een tekort, waardoor je weerstand afneemt en je vatbaarder bent voor het griepvirus. Het is verstandig om vitamine-D continu te slikken, niet alleen als je ziek bent of gaat worden."

Griep voorkomen

Het is trouwens wel belangrijk dat je niet zomaar het eerste het beste supplement uit de kast pakt. “Voor supplementen geldt vaak dat de kwaliteit veel belangrijker is dan kwantiteit. En als je daarnaast gezond eet, voldoende slaapt en sport kan je hopelijk het griepvirus voorkomen."

Guy doet mee met de Triathlon in Barcelona. Benieuwd naar zijn avontuur en meer tips op het gebied van gezondheid, voeding en sport, volg dan 3SIXTY5 op instagram of check zijn blog.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram