arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Slecht slapen

Eten waar je slecht van slaapt

"Naar bed, naar bed", zei Duimelot. "Eerst nog wat eten", zei Likkepot. Prima, als je dan maar niet een hamburger met pittige chilisaus eet. Deze 4 voedingsmiddelen verstoren je nachtrust.

Chilipepers

Je mag er dan spontaan een gezonde teint van krijgen, maar voor je nachtrust is die Thaise curry met chilipepers minder goed. De voordelen van chilipepers (bloeddrukverlagend, stimuleren van je vetverbranding en verminderen van je hongergevoel) worden meteen tenietgedaan zodra je 's nachts uren naar het plafond ligt te staren.

Scherp, gekruid eten prikkelt je zenuwen en zorgt voor een wakker gevoel, maar het kan ook zomaar zijn dat je vanwege zure oprispingen niet kan slapen.
Het is waarschijnlijk wat veel gevraagd om je pittige garnalenschotel voortaan 's ochtends te eten, maar misschien is het wel een idee om deze tijdens de lunch te serveren?

Vet

Het is goddelijk om te zondigen, maar het moment waarop je dat doet is wel bepalend voor je nachtrust. Eet je laat op de avond nog een zak chips leeg, dan moet je niet raar opkijken als je moeilijk(er) in slaap komt.

Vetten worden niet altijd even goed verteerd en borrelende darmen kunnen je zomaar uit je slaap houden. Dit geldt trouwens ook voor de gezonde vetten, dus zelfs van patat van zoete aardappel met biologische mayonaise kan het zijn dat je slecht slaapt.

Chocolade

Slecht nieuws. Heel slecht nieuws. Ook chocolade kan ervoor zorgen dat je moeilijk in slaap komt. Het een combinatie van de cafeïne en de stimulerende stof theobromine die van invloed is op je nachtrust.

De hoeveelheid cafeïne varieert van 2 tot 23 milligram in een reep melkchocolade tot 5 tot 35 milligram cafeïne in een reep pure chocolade. Ter geruststelling, dit is nog steeds een stuk minder dan de 140 milligram in een kop koffie, maar als je gevoelig bent voor cafeïne is het zeker iets om rekening mee te houden. O, en de suiker in chocolade kan ook een reden zijn waardoor je slechter slaapt.

Alcohol

Zeker als je in één keer de hele fles achteroverslaat, val je er waarschijnlijk sneller van in slaap, maar voor de rest is alcohol niet echt bevorderlijk voor een goede nachtrust.
Eén glas wijn bij het eten kan nog niet zo veel kwaad, maar zodra het er meer worden moet je er rekening mee houden dat je 's nachts meerdere keren wakker wordt. En dat heeft niet alleen te maken met het feit dat je (vaak!) moet plassen, alcohol zorgt er nu eenmaal voor dat je minder diep slaapt.

O, en trouwens beïnvloedt hij niet alleen jouw nachtrust, ook je partner kan er hinder van ondervinden, aangezien alcohol ook snurken in de hand werkt.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram