arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Tips & trice cholestrol verlagen

Simpele tips & tricks om je cholestrol te verlagen

Het zit er op één of andere manier ingeprent: een te hoog cholesterol is (levens)gevaarlijk. Maar voordat je het helemaal tot 0 reduceert: je hebt ook 'goed' cholesterol en dit heb je juist hard nodig voor o.a. het verwerken van voedingsstoffen en de aanmaak van vitamine D. Zoals met alles gaat het om het vinden van de juiste balans. Met deze 3 tips hou jij je cholesterolgehalte (hopelijk) op peil.

Appels

An apple a day keeps the doctor away. En in het geval van cholesterol heb je er twee van nodig. Het positieve effect van appels op je cholesterolgehalte is vooral te vinden in pectine. Deze vezel zorgt voor een verzadigd gevoel en blokkeert de opname van 'slecht' cholesterol (LDL).
Maar ook de rest van de appel is übergezond. Quercitine voorkomt dat vetophopingen kunnen ontstaan en neutraliseert vrije radicalen.

Mocht je twijfelen over welk soort appel je moet gebruiken, kies dan in ieder geval voor de rode soort. Daar zit van het bovenstaande lijstje het meeste in.

Mocht je geen liefhebber zijn van appels, dan kun je met behulp van balsamico, rode wijn (niet de hele fles!), pindakaas, aardbeien, blauwe bessen, pruimen, quinoa, walnoten, popcorn, zalm, havermout, tomaten of avocado ook je cholesterol in toom houden.

Superfoods

Cholesterol an sich is helemaal zo slecht nog niet, het is alleen de LDL die je zo laag mogelijk moet proberen te houden. Deze 'slechte' variant is namelijk een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Gelukkig kun je hem vrij makkelijk verlagen door minder verzadigde vetten te eten en je in plaats daarvan vol te laden met superfoods. Bonen, linzen en kikkererwten kunnen de waarde zelfs met vijf procent laten dalen.

Ook soja is van positieve invloed op je cholesterolgehalte. Vooral tempé, miso, natto en (echte) sojasaus voorkomen verstopte vaten en laten je LDL-gehalte soms wel met twaalf procent dalen.

Sporten

Je kunt natuurlijk niet onbeperkt blijven eten. Gelukkig kun je in de sportschool ook aan je cholesterol werken. Fitness en andere vormen van lichamelijke activiteit zorgen ervoor dat het goede cholesterol wordt verhoogd, terwijl de slechte variant wordt verminderd. Kan je daarna weer aan de rode wijn met een bakje popcorn.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram