arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Altijd-moe

Altijd moe? Tijd voor verandering!

Het is volkomen normaal om af en toe moe te zijn, maar zodra het van invloed is op je dagelijks leven, dan wordt het tijd voor een aantal (simpele) aanpassingen.

Water

Zodra je dorst hebt, drink je een glas water. Klinkt logisch toch? Maar zo vanzelfsprekend is dat niet.
Water is essentieel voor de opname van voedingsstoffen, het zuiveren van je darmen, het afvoeren van gifstoffen én om je goed te voelen. Water is nodig om alle giftige stoffen te verwijderen. Drink je te weinig dan bestaat de kans dat dit proces niet helemaal optimaal verloopt en afvalstoffen zich ophopen. Met als gevolg dat jij je moe voelt.

Zelfs als je geen dorst hebt, kan je namelijk nog steeds behoefte aan water hebben. In plaats van volledig op dit signaal te vertrouwen kun je je ook gewoon voornemen om standaard 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken.

Het is natuurlijk heel verleidelijk om nog één keer de snooze-knop in te drukken als je slecht geslapen hebt, maar maak vooral niet de fout om in je bed te blijven liggen en het ontbijt over te slaan.

Vervang je matras

Slaap je gemiddeld 8 uur per nacht, maar word je nog steeds elke ochtend gebroken wakker? Dan wordt het tijd om eens goed naar je matras te kijken. De kwaliteit van je slaap is misschien zelfs belangrijker dan het aantal uur.
Lekker slapen betekent goed liggen op een stevig kussen, een comfortabel matras en onder een ventilerend dekbed.

De tijd vliegt en voor je het weet is er weer 10 jaar voorbij en is je matras aan vervanging toe. Ook die 'gezellige' kuil in het midden is een teken dat je misschien eens langs de beddenwinkel moet.
Schuim, pocketvering, latex of gel: welk matras uiteindelijk het beste ligt, is meestal een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Ontbijt

Het is natuurlijk heel verleidelijk om nog één keer de snooze-knop in te drukken als je slecht geslapen hebt, maar maak vooral niet de fout om in je bed te blijven liggen en het ontbijt over te slaan.
Een goed ontbijt is bepalend hoe je je voelt. Een gezond ontbijt (dus geen cruesli chocolade) zorgt ervoor dat je minder vermoeid bent en voorkomt energie-dips gedurende de dag.

Liever lui dan moe? Maak je ontbijt dan al de avond van tevoren klaar. Overnight oats of een smoothie zijn ideaal als je 's ochtends weinig tijd of zin hebt.

En als je dan toch bezig bent: vitamine B12 is één van de belangrijkste vitamines voor je energievoorziening. Deze vind je alleen in dierlijke voeding (vlees, vis, eieren), dus eet daar meer van als je vaak weinig energie hebt. Eet je vegan, dan doe je er goed aan extra supplementen met foliumzuur te slikken. Zie artikel: weinig energie.

Beweeg

Je hoeft heus niet meteen een halve marathon te gaan lopen, maar gewoon iets meer beweging in welke vorm dan ook kan er al voor zorgen dat je je minder vermoeid voelt.

Je kunt het excuus aanvoeren dat je van sporten ook moe wordt, maar die vermoeidheid is van korte duur. De rest van de dag zul je merken dat je van sporten juist meer energie van krijgt.
Trouwens, één van de belangrijkste redenen van een vermoeid gevoel is te weinig daglicht en te veel kunstlicht. Zit je de hele dag op kantoor gebruik dan de lunch om minimaal een halfuur te bewegen.

Nogmaals: je hoeft heus niet meteen aan topsport te doen. Alleen al een stuk fietsen, wandelen, hardlopen of een yogasessie kan wonderen doen en zorgen dat je je overdag een stuk minder moe voelt.

Nog meer (persoonlijke) tips tegen vermoeidheid zijn altijd welkom in de comments.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram