arrowcheckcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Altijd moe en slaperig?

Altijd moe en slaperig?

Zelfs als je 8 uur per nacht slaapt, kan je je nog altijd moe en slaperig voelen. Misschien herken je je in één van deze 5 oorzaken?

Kwaliteit van slaap

Te weinig slaap is niet altijd de boosdoener. Zelfs met 8 uur slaap kan je je een zombie voelen. En er ook zo uitzien.

Er wordt constant gehamerd op het aantal uur slaap per nacht, maar de slaapkwaliteit is minstens even belangrijk.
Blauw licht, een slecht matras, nachtelijke toiletbezoekjes, een te warme slaapkamer (of te koud!) en stress kunnen er allemaal voor zorgen dat je het aantal uur in bed niet optimaal benut.

Vanzelfsprekend heb je niet alles in de hand, maar probeer op een vast tijdstip naar bed te gaan, 's avonds geen koffie meer te drinken en is het een gekke gedachte om een goed boek te gaan lezen?
O, en dat glas rode wijn bij het eten is ook funest voor je slaapkwaliteit.

Suiker

Suiker = energie, maar te veel (slechte) suikers hebben het tegenovergestelde effect. De gevreesde suikerdip kan voor een futloos gevoel zorgen.

Regelmatig eten, voldoende eiwitten en groente zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel, waardoor je je fitter voelt. En vanzelfsprekend laat je gebak, koekjes en bitterballen staan.

Mocht je behoefte hebben aan zoet, kies dan voor pure chocolade. De endorfine zorgt voor een gelukkig gevoel. En dat zie je meteen terug in je huid. Twee uur nadat je een dosis cacao hebt ingenomen verdubbelt de hoeveelheid zuurstof die het bloed naar je huid vervoert.

IJzertekort

Altijd moe en slaperig? Het kan duiden op een ijzertekort. Heb je daarnaast ook nog eens moeite om je te concentreren, zie je bleek en heb je een droge huid, dan is het misschien verstandig om je bloed te laten testen.

Je kunt tijdelijk wat meer ijzerrijke voeding eten zoals kip, rood vlees en oesters of voor de plantaardige opties zoals bonen, spinazie en linzen kiezen. En supplementen met ijzer zijn natuurlijk ook nog een optie.

Vitamine B12

Het probleem met een vitamine B12-tekort is dat de klachten vrij algemeen zijn. Toch wordt te weinig vitamine B12 steeds vaker gekoppeld aan een lusteloos gevoel.

Je vindt deze vitamine vooral in vlees, vis, kip, kalkoen, maar ook in andere dierlijke producten, zoals zuivel en eieren.
Eet je eiwitrijke, dierlijke producten, dan is een tekort aan vitamine B12 onwaarschijnlijk. Maar als je dat niet doet, moet je niet raar opkijken als je je constant moe voelt.

Algen en paddenstoelen bevatten B12 en er zijn ook ontbijtgranen en sojamelk die verrijkt zijn met vitamine B12, maar deze halen het helaas niet bij de dierlijke variant.

Sporten

Van je bed naar de bank. Van de bank naar de auto en van de auto naar je bureau. Om vervolgens weer op de bank te belanden. Lijkt misschien ontspannen, maar je wordt er behoorlijk moe van.

Hoe gek ook, je hebt beweging nodig. Naar buiten dus. Sporten beïnvloedt de kwaliteit van slaap op een positieve manier met als gevolg meer energie.
Je hoeft heus niet meteen een marathon te lopen: 30 minuten intensief bewegen per dag is voldoende.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram