arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Water

5 redenen om meer water te drinken

Het is waarschijnlijk niet nieuw dat water goed voor je huid is. Het advies is om dagelijks 1,5 liter te drinken, waarvan minimaal 1 liter water. Het liefst bestaat die andere halve liter ook uit water, maar eventueel kan je ook nog voor koffie (nee, geen cappuccino!), thee zonder suiker of lightfrisdranken kiezen. Mocht het gebrek aan motivatie ontbreken: dit zijn de 5 redenen om meer water te drinken:

Vochtbalans

Je lichaam bestaat voor meer dan zestig procent uit water. Alleen al door te leven (ademen, plassen en zweten) verlies je vocht dat natuurlijk ook weer aangevuld moet worden. Water is eigenlijk de eerste levensbehoefte om überhaupt goed te kunnen functioneren, maar daarnaast komt het ook je spijsvertering ten goede, is het onmisbaar bij de opname van vitamines en mineralen en zorgt het voor de afvoer van afvalstoffen (mooie huid!).

Als je daarnaast ook nog eens regelmatig sport, is je vochtbalans sowieso iets om in de gaten te houden. Spierpijn, krampen en pijnlijke gewrichten liggen op de loer als je te weinig drinkt. Don't kill the messenger, maar als je ouder wordt is de kans op dehydratie gewoon groter.

Afvallen

Dorst is een teken van je lichaam dat het wel wat extra water kan gebruiken en je moet dit signaal dan ook vooral niet negeren. Toch kan het zijn dat je dorst en honger met elkaar verwart. Drink daarom standaard voor elke maaltijd een groot glas water om te voorkomen dat je onnodig calorieën binnenkrijgt.

Het is alleen niet zo dat je water moet zien als wondermiddel als het gaat om afvallen. Je zult nog een hoop zelf moeten doen: vervang frisdrank door water en kies wat vaker voor voedingsmiddelen met een hoog watergehalte. Fruit, groenten en soep op basis van bouillon worden langzamer opgenomen, waardoor je langer een vol gevoel houdt.

Poepen

Ondanks dat we 'bloemetjes' poepen, is de kans groot dat je regelmatig last hebt van je darmen (opgeblazen gevoel!). Als je te weinig drinkt wordt het alleen nog maar moeilijker. Water en voldoende vezels vezels vormen een gouden duo als het gaat om je darmflora. Ouderwets op water en brood leven dus.
Het water blaast de vezels op en samen vegen ze je hele darmstelsel schoon. Slik je er ook nog magnesium bij, dan zit je helemaal gebeiteld (op het toilet). Dagelijks een liter water in combinatie met magnesium zorgen ervoor dat je binnen een mum van tijd echt bloemetjes poept.

Energie

Is koffie het eerste waar je aan denkt als je 's morgens wakker wordt? Ook lekker, maar je hebt na 7/8 uur slaap vooral behoefte aan water. Dus voordat je naar je dagelijkse cafeïneshot grijpt, is het belangrijk om eerst een groot glas water te drinken. Het zorgt ervoor dat eventuele afvalstoffen die zich gedurende de nacht hebben opgestapeld, versneld worden afgevoerd, voorziet je van extra energie en geeft alvast de eerste vulling aan je maag. Kan je je daarna met een gerust hart op het ontbijt en die felbegeerde kop koffie storten.

Mooie huid

Water, de rest komt later... Een mooie huid zonder grove poriën, puistjes en droogtelijntjes begint bij voldoende water. Het is niet zo dat je instant van al je huidproblemen verlost bent zodra je een glas water achterover slaat, maar afvalstoffen worden een stuk makkelijker afgevoerd als je voldoende drinkt.
Ook aan een droge, doffe huid ligt meestal een tekort aan water ten grondslag. Een combinatie van vroeg naar bed met een exfoliërend masker, voldoende water en de volgende ochtend een vochtinbrengende crème vermindert vaak al de ergste ellende.

Wil je zeker weten dat je voldoende water drinkt? Hou dan je plas goed in de gaten. Deze hoort lichtgekleurd en bijna geurloos te zijn.


Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram