arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
slaapmasker-1

5 tips om beter te slapen (en in slaap te komen!)

Op papier lijkt het allemaal zo makkelijk: je gaat in bed liggen en valt in slaap. 8 uur slaap per nacht is namelijk de eerste stap op weg naar een mooie huid. Maar het is helaas niet altijd zo simpel om in slaap te komen. Met deze 5 tips lukt het hopelijk beter!

Rust, reinheid en regelmaat

De drie R’s zijn niet alleen van toepassing als je jong bent, op volwassen leeftijd zijn rust, reinheid en regelmaat minstens net belangrijk. Rust betekent een slaapkamer zonder behang met opvallende prints en ook voor de televisie is er eigenlijk geen plaats. Creëer een ruimte met zo min mogelijk afleiding, maar wel met effen (zijden) beddengoed. Zorg ervoor dat je slaapkamer een ruimte wordt die geheel in het teken staat van rust.

O, en mocht je graag toch een accentkleur aan je slaapkamer willen toevoegen, kies dan voor blauw. Doordat je hem al snel met de lucht en de zee associeert, ademt deze kleur rust en kalmte uit. Blauw zorgt er trouwens niet alleen voor dat je beter in slaap valt, maar hij voorkomt tegelijkertijd een ochtendhumeur. Met het oog op het verminderen van lachrimpels is het trouwens wel zaak dat je niet al té vrolijk wakker wordt.

zijden-sokken-1

Ideale temperatuur slaapkamer

Niets zo vervelend als een te koude slaapkamer (met bijhorende koude voeten), maar als het te warm is, is het vaak ook een probleem om in slaap te komen. En om goed door te kunnen slapen, speelt de temperatuur gedurende de nacht ook een grote rol. Zo is het vaak lastig om weer in slaap te vallen als je eenmaal wakker bent geworden van de hitte of de kou.

In principe ligt de ideale temperatuur tussen de 15,5ºC en 21°C. Een raam openzetten of de verwarming op de juiste temperatuur zetten kan helpen.

Ben jij een koukleum en je partner een warmbloedig type? Dan komt het zijden dekbed weer om de hoek kijken. Dit dekbed verwarmt je als je het koud hebt en verkoelt als het warm is. En wist je dat er ook zijden sokken bestaan?

Verbod op de mobiele telefoon

Niet alleen de televisie zal de ruimte moeten verlaten, er is ook geen reden om je telefoon naast je op het nachtkastje te leggen. In het kader van de ontspanning hoort ‘nog even snel Facebook checken’ niet in je slaapkamer thuis. Het mag misschien rustgevend lijken om op de hoogte te zijn van de status van al je vrienden, maar het zorgt juist voor onrust. Daarnaast heeft het blauwe licht van je smartphone een negatief effect op je slaapritme.

Krijg je al stress van de gedachte dat je je mobiele telefoon uit de slaapkamer moet bannen, gebruik dan het excuus van de slaapapp of het luisteren naar ontspannende muziek.

Donker

Moet jij midden in de nacht vaak naar het toilet om te plassen? Probeer dit eens een keer in het donker. Door het licht aan te doen, geef je je hersenen namelijk onbewust een seintje dat het ochtend is, met de bijbehorende verlaging van je slaaphormoon melatonine. Hierdoor zou het kunnen zijn dat je na het toiletbezoek moeite hebt om weer in slaap te komen.

In het kader van wallen onder je ogen voorkomen, zou je ook kunnen overwegen om het ouderwetse (zijden!) slaapmasker weer eens van stal te halen. Het mag dan misschien niet heel sexy zijn (of juist wel), maar als je gevoelig bent voor licht, kan een slaapmasker ervoor zorgen dat je makkelijk in slaapt valt én langer doorslaapt.

Smartphone-rimpel-5-1024x682

Stilte a.u.b.

Muisstil is misschien ietwat overdreven en kan er zelfs voor zorgen dat je niet in slaap valt, maar lawaai in de slaapkamer is natuurlijk het eerste wat het proces van in slaap komen verstoort. Een rustgevend geluid daarentegen kan je wel helpen om sneller in slaap te komen.

Door je te concentreren op je ademhaling of te luisteren naar ontspannende muziek (heb je gelijk een excuus om je mobiele telefoon bij je te houden) slaap je niet alleen makkelijker in, maar verbeter je ook de kwaliteit van je nachtrust.

O, en als je dan toch bezig bent: slaap voortaan op je linkerzijde. In de holistische geneeskunde is deze kant de dominante lymfatische kant. Door op je linkerzij te slapen heeft je lichaam meer tijd om gifstoffen, lymfevloeistof en afval te filteren en af te voeren. En ook hier komt het zijden dekbed weer van pas, want zijde kan zo'n 30% van haar eigen gewicht aan vocht opnemen, omdat het de geabsorbeerde vochtigheid meteen weer afgeeft aan de lucht.

Benieuwd naar nog meer voordelen van zijde in je slaapkamer? Voor meer informatie over zijden beddengoed kun je terecht op de website van Silk Heaven.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram