arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
q10-huid

Q10: Het enzym van de eeuwige jeugd voor je huid

Aangezien Q10 ook wel 'het enzym van de eeuwige jeugd' wordt genoemd doe je er natuurlijk alles aan om het niveau enigszins op peil te houden. Tot je 25ste is er niks aan de hand, maar daarna loopt de productie langzaam terug en zul je de natuur een handje moeten helpen. En daar kunnen deze voedingsmiddelen je uitstekend bij helpen.

Kippendijen

De voornaamste reden om de hoeveelheid Q10 in de gaten te houden is vanwege zijn capaciteiten om oxidatieve schade tegen te gaan. In gewone mensentaal: Q10 is een krachtige antioxidant die vrije radicalen neutraliseert. In nog meer gewone mensentaal: eet kippendijen om ervoor te zorgen dat je minder snel veroudert.

Vlees is sowieso erg rijk aan Q10, maar om te voorkomen dat je cholesterol en triglyceriden door het dak schieten, is het 'gezonder' om bijvoorbeeld voor kippendijen te kiezen. Serveer er een (rauwe) spinaziesalade bij en je weet zeker dat je qua Q10 voorlopig goed zit.

Tofu

Vegetariër of sowieso geen liefhebber van vlees? Tofu is een 100% plantaardige eiwitbron en bevat grote hoeveelheden Q10.
Kleine kanttekening bij deze vleesvervanger: tofu
bevat fyto-oestrogenen en zou voor een hormonale disbalans kunnen zorgen. In principe wegen de nadelen niet op tegen de voordelen (veel Q10, eiwitten, vitamine B1, B2 en B3, calcium, ijzer en magnesium) en hoef je je bij matige consumptie geen zorgen te maken.

Sinaasappels

Normaal gesproken moet je voor je dagelijkse dosis Q10 niet bij fruit zijn, maar sinaasappels zijn hier een uitzondering op. Aardbeien trouwens ook, maar deze zijn vaak lastiger te verkrijgen.

In het productieproces van energie is Q10 een onmisbare schakel. Dit co-enzym werkt tweeledig: het voorziet je cellen van energie, waardoor ze in staat zijn om meer collageen en elastine aan te maken en daarnaast remt het de aanmaak van enzymen die collageen afbreken. Al met al vermeerdert Q10 dus de hoeveelheid collageen in je huid.

Hoeveel Q10 sinaasappels ook bevatten, voor fruit geldt dat je het niet onbeperkt kunt eten. En voeg al helemaal geen suiker toe. Zoetstof, en zelfs honger en stevia verminderen het effect op je huid.

Bloemkool

Als je Q10 eet (of slikt) wordt het grotendeels omgezet in ubiquinol. Deze antioxidant beschermt je cellen tegen o.a. uv-stralen, maar helpt tegelijkertijd beschadigde huidcellen te herstellen.

Als je ouder wordt produceer je niet alleen minder Q10, maar ben je ook minder goed in staat om ubiquinon om te zetten in ubiquinol. Vooral bij stress kan het geen kwaad om wat extra Q10 te eten om zo je voorraad Q10, en dus ook ubiquinol op peil te houden. En bloemkool is hier uitermate geschikt voor. Net als broccoli, spinazie en peterselie overigens.

Het is wel heel belangrijk om te onthouden dat co-enzym Q10 alleen in verse producten voorkomt. Als het bevroren is geweest of uit een blik komt, is er geen tot weinig Q10 meer te bekennen.



Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram