arrowcheckcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Omega-3

Omega 3 smeren, slikken of eten?

Je bent nooit te oud om te leren en dat geldt zeker voor omega 3-vetzuren. Je weet waarschijnlijk al dat een gezonde levensstijl niet compleet is vette vis. Maar wist je dat je huid ook baat heeft bij deze vetzuren?

Er zijn 11 verschillende vetzuren, waarvan omega 3, 6 en 9 toch wel het meest bekend zijn. De vetzuren kunnen ontstekingsremmend werken, waardoor de kans op gewrichtsontstekingen kleiner kan zijn. Ook kunnen ze je hart- en bloedvaten beschermen en je immuunsysteem versterken.

Het slechte nieuws is dat je deze vetzuren niet of slechts in beperkte mate zelf kan aanmaken. Het goede nieuws is dat je ze wel kan eten. Of slikken. Of smeren.

Eten

De bekendste bronnen van omega-3 vetzuren zijn vette vis zoals zalm, forel, ansjovis en tonijn. Naast vette vis zijn schaaldieren (kreeft, krab, garnalen, gamba’s) ook een goede bron van omega 3. Just so you know: vooral de groenlipmossel blinkt uit. Deze bevat naast omega 3 ook nog EPA, DHA en hyaluronzuur.

Slikken

De week is om, voordat je het weet. Lukt het je niet om minimaal één keer per week een broodje haring te eten, dan kan je aan je dagelijkse behoefte van omega 3-vetzuren voldoen door visolie te slikken.

Dagelijks minimaal 250 mg EPA en DHA is goed voor je hart en dagelijks minimaal 250 mg DHA draagt bij aan de hersenfunctie en het gezichtsvermogen.

Weet wat je slikt: de kwaliteit van supplementen met omega 3 loopt nogal uiteen. Visolie is gevoelig voor oxidatie, dus wees kritisch op de productiemethode.
En als je dan toch kritisch bent, een betere wereld begint bij jezelf: koop een merk dat kiest voor duurzame visvangst.

Smeren

Waarschijnlijk de meest onbekende: omega 3-vetzuren smeren. Deze vetzuren zijn niet alleen gezond, maar kunnen ook huidproblemen verminderen als je ze direct op je huid aanbrengt.

Omega vetzuren in een crème versterken je huidbarrière, herstellen de vochtbalans en gaan roodheid tegen. Heb je een droge, gevoelige huid dan kan een crème met omega 3 je huid weer tot rust brengen.
En als je daarbij ook nog eens kritisch kijkt naar de andere ingrediënten van het product (parabenen, kleurstoffen en parfum), dan weet je zeker dat je goed zit.

Omega geeft je huid de essentiële voeding die hij nodig heeft, vanbinnen en vanbuiten.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram