arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Mooi haar door voeding

Mooi haar door voeding

Niks leukers dan eten voor een mooie huid. Of voor mooi haar in dit geval.

Amandelen

Zeg je mooi haar, dan zeg je biotine. En laten amandelen daar nu vol mee zitten. Biotine (vitamine B8) wordt beschouwd als dé belangrijkste vitamine voor gezond en volumineus haar.
Deze vitamine levert een belangrijke bijdrage aan de productie van keratine en zorgt voor de groei en herstel van je haar én nagels. Vooral bij dun en breekbaar haar wordt het slikken of eten van (extra) biotine aanbevolen. En er wordt zelfs beweerd dat je met behulp van biotine dat grijs haar kan voorkomen.

Aan de amandelen. Of anders aan de watermeloen, boter, bloemkool, banaan, havermout of makreel.

In principe kun je voldoende biotine halen uit voeding, maar bij ernstige haaruitval is het slikken van extra supplementen vaak nodig.

Gemiddeld heb je 5 miljoen haren, dus je kan wel wat zink gebruiken. Een tekort kan namelijk zorgen voor dun, futloos en breekbaar haar.

Kaas

Voor lange, weelderige lokken zet je een kaasplankje op tafel. Kaas is rijk aan vitamine A, vitamine B12 en calcium, fosfor, magnesium en zink. Maar vooral de vitamine A in kaas speelt een rol voor je haar.

Gezond haar betekent een gezonde hoofdhuid. Vitamine A beschermt je hoofdhuid tegen uitdroging door de productie van talg te stimuleren, versterkt je haar én voorkomt haaruitval.
Sowieso verlopen alle processen op je hoofd beter als er voldoende vitamine A op voorraad is, maar let op: een overschot van deze vitamine heeft weer het tegenovergestelde effect. Een teveel kan haaruitval juist weer stimuleren.

Geen liefheber van kaas? Melk, broccoli, lever, pompoen en wortels bevatten ook uitzonderlijk veel vitamine A.

Oesters

Je moet ervan houden (snot!), maar voor een volle bos eet je minimaal één keer per week oesters. 85 gram oesters bevat maar namelijk 493% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zink.
Dit mineraal zorgt voor een gestructureerde opbouw van eiwitten en staat aan de basis van groei en vernieuwing van weefsel. En dus ook aan dat van (nieuw) haar.

Ben je in de overgang, dan is het helemaal goed om je bovenstaande producten op je boodschappenlijstje te zetten. De afname van oestrogeen is vaak ook verantwoordelijk voor een verschil in groeisnelheid, volume en dikte van je haar.

Gemiddeld heb je 5 miljoen haren, dus je kan wel wat zink gebruiken. Een tekort kan namelijk zorgen voor dun, futloos en breekbaar haar.

Oesters dus. En zelfs als je er niet van houdt, dan moet die aanbevolen dagelijkse hoeveelheid met 50 gram per oester toch wel te doen zijn? Neus dicht en slikken maar. Alles voor mooi haar!

Zalm

Geen glanzend haar zonder gezonde vetten. Maar naast de welbekende omega 3-vetzuren is selenium ook een reden om je aan zalm te vergrijpen. Dit mineraal ondersteunt namelijk alle bovengenoemde processen en is essentieel voor de groei van je haar.

Selenium komt trouwens niet alleen in zalm voor, ook paranoten en schelpdieren zitten er vol mee.

Ben je in de overgang, dan is het helemaal goed om je bovenstaande producten op je boodschappenlijstje te zetten. De afname van oestrogeen is vaak ook verantwoordelijk voor een verschil in groeisnelheid, volume en dikte van je haar.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram