arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
voedingssupplementen-huid-2

Mijn favoriete voedingssupplementen voor de huid

Het lukt gewoon niet altijd om elke dag vette vis, gegrilde groente bbq of sowieso een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Maar ook als je slecht slaapt, of je toch behoefte hebt aan extra voedingsstoffen (ziek, overgang, sporten, ouder worden) dan zou je eventueel een multivitamine, visolie of extra vitamine D kunnen slikken.

Maar ook als je je huid gewoon even een boost wilt geven (bijvoorbeeld na de vakantie!) zijn voedingssupplementen het overwegen waard. Geen idee waar je moet beginnen? Ik eigenlijk ook niet, maar dit zijn wel mijn favoriete voedingssupplementen voor de huid:

voedingssupplementen-huid-1

Vitamine E

Vitamine E is één van de krachtigste antioxidanten, maar je lichaam maakt deze vitamine niet zelf aan. Slikken, eten of smeren dus. Vitamine E is trouwens op verschillende manieren goed voor je huid. Zo beschermt hij je cellen tegen schadelijke invloeden van buitenaf, maar nog belangrijker: vitamine E voorkomt de afbraak van collageen.

En vitamine E speelt ook een belangrijke rol bij het herstel van je huid. Daarom vind je hem vaak terug op de ingrediëntenlijst van kalmerende en verzorgende lotions. Maar hij wordt ook vaak ingezet om pigmentvlekken en kleine littekens te verminderen.

Als je dan toch bezig bent, neem er dan ook gelijk vitamine C bij. Samen beschermen deze twee vitamines je huid extra tegen de zon.

Visolie

De lijst met goede eigenschappen van visolie is eindeloos. Visolie zorgt ervoor dat je vetlagen sneller afgebroken worden (altijd handig tijdens het afvallen), je meer spiermassa opbouwt (ook handig tijdens het afvallen), maar ook voor je huid is visolie van groot belang. Zo zorgt hij ervoor dat je huid minder snel verbrandt door het zonlicht en versterkt hij de de aanmaak van collageen.

Ben je in de overgang, of heb je regelmatig last van menstruatieklachten? Dan is visolie helemaal onmisbaar. EPA, één van de vetzuren in vette vis, vermindert namelijk de welbekende hormoonschommelingen. Vooral de vette vissoorten zoals makreel, zalm, paling, haring, sardines en forel zijn belangrijke bronnen van EPA.

Tip: Veel visoliecapsules bevatten ook vitamine E. Deze vitamine beschermt namelijk de omega 3-vetzuren. Check daarom altijd de aanwezigheid van vitamine E in jouw supplementen. Soms is het niet altijd nodig om extra vitamine E in te nemen.

voedingssupplementen-huid

Vitamine D

Het lijkt misschien een beetje overbodig om in de zomermaanden extra vitamine D te slikken, aangezien je onder invloed van de zon deze vitamine zelf aanmaakt. Door dagelijks minimaal een half uur buiten te lopen, maakt je lichaam in principe voldoende vitamine D aan.

Maar je krijgt hem ook binnen door voeding, bijvoorbeeld door het eten van vette vis, margarine en halvarine. Aan de laatste twee producten is zelfs extra vitamine D toegevoegd.

Magnesium

Je moet niet verwachten dat als je magnesium slikt, je de volgende dag ineens wakker wordt met een stralende huid. Maar de kans is wel groot dat je fris en fruitig je bed uit stapt. Magnesium is misschien nog niet zo bekend, maar dit mineraal is nodig voor de aanmaak van hormonen, voorkomt stijve gewrichten, maar speelt bijvoorbeeld ook een belangrijke rol op het gebied van ontspanning én tijdens je slaap.

Vooral als je lastig in slaapt valt, is het misschien een goed idee om een halfuur voordat je gaat slapen 3 tabletten te nemen.

voedingssupplementen-huid-4

Je vindt magnesium ook meestal in allerlei multivitamines. Maar… als je denkt dat je jouw magnesium op peil houdt door het slikken van ‘alles-in-één-tablet’, dan heb je het mis. In een multivitamine is de hoeveelheid magnesium te laag en dus vaak verwaarloosbaar.

Groene thee

Er zit eigenlijk maar één nadeel aan het drinken van liters groene thee per dag: je moet er zo veel van plassen. Tenzij je ze niet met enorm veel water inneemt is het in ieder geval zeker dat je daar met voedingssupplementen geen last van hebt. Eén tablet groenethee-extract staat gelijk aan 4 verse koppen thee.

Groene thee is eigenlijk overal goed voor, maar het antioxidant polyphenol springt er sowieso tussenuit, vanwege de beschermende rol bij huidbeschadiging door de zon. Daarnaast zorgt hij er ook voor dat de hoeveelheid elastine in je huid toeneemt.

Net als bij magnesium speelt ook de kwaliteit bij groene thee een belangrijke rol. En ook de concentratie is essentieel, aangezien er tijdens het verwerkingsproces in je lichaam ook nog een deel verloren gaat.

Tip: je kunt op mijnvirtuoos.com ook een test doen en zo persoonlijk advies krijgen over welke supplementen goed zijn voor jou. Gebruik hiervoor de inlognaam: Furrow en wachtwoord: Advies.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram