arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
vrije-radicalen-1

Basiscursus: vrije radicalen

Je ziet ze niet, maar ondertussen zijn ze wel verantwoordelijk voor alle vormen van veroudering: vrije radicalen. Je zou verwachten dat ze alleen terugvindt in uitlaatgassen, sigarettenrook of uv-stralen, maar vrije radicalen zijn overal. Dus ook in je eten (hoe gezond ook), water en het daglicht. En om het allemaal compleet te maken, maakt je lichaam zelf ook vrije radicalen aan.

Zuurstof

Je hebt het nodig om te kunnen leven, maar zuurstof is dus verantwoordelijk voor het ontstaan van vrije radicalen. Die ontstaan namelijk zodra je cellen in aanraking komen met zuurstof. Altijd dus.

Even ingewikkeld: normaal gesproken is een zuurstofmolecuul opgebouwd uit 8 elektronen. Vrije radicalen zijn zuurstofmoleculen met een oneven aantal elektronen in de schil. Deze hechten aan andere (gezonde) moleculen en zorgen er op deze manier voor dat ons weefsel wordt beschadigd. En laat die beschadiging nu leiden tot voortijdige of versnelde veroudering.

Vrije radicalen

Het klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar je kan ook niet helemaal zonder vrije radicalen. Zolang het allemaal binnen de perken blijft, zijn ze niet eens zo schadelijk. Je bent er namelijk op gebouwd om een bepaalde hoeveelheid vrije radicalen te verwerken. Het wordt pas een probleem als het er te veel zijn.

Stress, ongezond eten en overmatige blootstelling aan de zon zorgen ervoor dat er net iets meer vrije radicalen ontstaan dan je kan verwerken, met huidveroudering tot gevolg. En dan zit er niks anders op dan de natuur een handje te helpen met behulp van antioxidanten.

Antioxidanten

Antioxidanten zorgen ervoor dat vrije radicalen minder schade kunnen aanrichten. Sowieso heb je een natuurlijk mechanisme dat je beschermt tegen vrije radicalen, maar je kunt ook nog een compleet arsenaal aan vitamines inzetten om de schade tot een minimum te beperken.

Je kunt vrije radicalen het beste bestrijden door zo veel mogelijk antioxidanten te eten, altijd (dus ook in de winter) een zonnebrandcrème te gebruiken waar antioxidanten in zitten, maar bijvoorbeeld ook door overdag een vitamine C-serum te smeren.

Zeg je antioxidanten, dan zeg je eigenlijk vitamine C. Dit is namelijk één van de krachtigste antioxidanten die je lichaam kan opnemen en die ook nog eens een antiverouderingseffect heeft door de aanmaak van collageen te stimuleren. Daarnaast beschermt hij je tegen uv-stralen, maar met terugwerkende kracht herstelt hij ook de beschadiging aan je huid.

Vitamine E

In combinatie met vitamine E kan deze vitamine al helemaal niet meer stuk. Want behalve samen te werken, versterken deze twee antioxidanten elkaar ook nog eens, waardoor vrije radicalen geen schijn van kans meer hebben.

Kleine kanttekening: voor zowel vitamine C als E geldt dat ze moeilijk door je huid worden opgenomen. Een kritische blik naar de concentratie in je serum is dan ook geen overbodige luxe.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram