arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
vitamine-d-tekort-2

Weinig energie?

Dat je in de herfst minder energie hebt, hoort ook wel enigszins bij de periode van het jaar. Daarnaast is het ook volkomen normaal dat je moe bent als je een nacht slecht geslapen hebt. Maar als je constant weinig energie hebt, dan wordt het misschien tijd om je zorgen te gaan maken. Health & Lifecoach Karlijn Hoebe: “Het is in eerste instantie belangrijk om te bepalen wanneer je een energiedip hebt. Alleen als je ’s ochtends wakker wordt, de hele dag door of merk je het voornamelijk na een maaltijd? 

Als je niet weet waar het vandaan komt, is het namelijk heel moeilijk om de oorzaak van jouw energiedip te achterhalen. “Weinig energie kan zo veel verschillende oorzaken hebben, maar uiteindelijk is het wel heel vaak terug te leiden naar je hormonen.”

Hormonen

Word je elke ochtend moe wakker en heb je moeite om op gang te komen, dan is de kans groot dat het hormoon cortisol nog niet hoog genoeg is. Karlijn: “Cortisol wordt aangemaakt in je bijnieren en is o.a. verantwoordelijk voor je energiebalans en dus hoe je je op dat moment voelt.”

De dagen worden korten en de nachten langer. Dit is niet alleen van invloed op de aanmaak van vitamine D, maar ook op dat van melatonine. “Dit hormoon zorgt er bijvoorbeeld voor dat je ’s avonds in slaap valt. Je houdt dan officieel geen winterslaap, maar je maakt in de herfst en winter wel meer en sneller melatonine aan. Het is dan ook best logisch dat we sneller moe zijn.”

Ben je overdag vaak moe, probeer dan wat extra aandacht te besteden aan je slaappatroon. “Het klinkt saai, maar het advies is toch dat als je minder energie hebt, om ’s avonds eerder naar bed te gaan. Alle uren voor middernacht tellen dubbel.”

Lukt het je echt niet om vroeg naar bed te gaan kijk dan eens naar de mogelijkheden om overdag wat meer rust te pakken. “Met behulp van ontspanningsoefeningen of een powernap kun je het cortisolgehalte naar beneden brengen, waardoor je meer energie krijgt.”

vitamine-d-tekort-3

Voeding

Naast je hormoonhuishouding zijn er nog andere aanwijsbare redenen voor minder energie: “Wat je eet, speelt ook een belangrijke rol.” Misschien herken je het wel dat als je veel gegeten hebt (koolhydraten en suikers!), dat het op dat moment lekker voelt, maar je na afloop last krijgt van een energiedip. “Een daling van je bloedsuikerspiegel kan je het gevoel geven alsof je geen puf meer hebt om de rest van de dag nog iets te doen.”

Vitamine D tekort

Zodra je de hele dag door weinig energie hebt, is er vaak meer aan de hand. “Meestal gaat het dan om een vitaminetekort, al dan niet in combinatie met te veel stress.”

Ook verkeerde voeding kan de oorzaak van jouw vermoeidheid zijn. “Je bent niet alleen wat je eet, maar ook wat je opneemt. Bepaalde voedingsstoffen zoals bijvoorbeeld suikers, gluten of lactose kunnen ervoor zorgen dat je darmen niet in balans zijn. Dit kan uiteindelijk ook ten koste gaan van je energiehuishouding.”

Sporten

En je zult er waarschijnlijk niet aan moeten denken, maar hijs jezelf van de bank af en duik de sportschool in. “Door te sporten maak je groeihormonen en testosteron aan. Hierdoor geef je je lijf ook een boost om meer energie te produceren.”

Het blijft uiteindelijk een ingewikkelde kwestie. “Als je weet waar de oorzaak van je verminderde energie zit, kun je het probleem gerichter aanpakken. Hiermee voorkom je bijvoorbeeld ook dat je lukraak dure supplementen gaat slikken die zogenaamd voor meer energie zorgen.”

Wil je meer informatie over een gezonde levensstijl, voeding en coaching dan kun je trouwens terecht op de website van Karlijn Hoebe.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram