arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
veel-eten-toch-afvallen-3

Veel eten en toch afvallen

Veel eten en toch afvallen?

Het blijft populair bij mensen die willen afvallen: minder eten. ‘Ieder pondje gaat door het mondje’ is helaas voor een groot gedeelte waar. Als je wilt afvallen, moet je opletten met wat je eet. Van koekjes, chips en gebak is helaas nog niemand dun geworden. Toch gaat het er niet om dat je minder eet, het gaat om wat je eet.

Het klinkt gek, maar als je aan het afvallen bent, is het van het grootste belang dat je juist geen honger lijdt. Honger is namelijk zo’n sterke emotie die alles beïnvloedt en op een gegeven moment heb je het er zo mee gehad, dat je uiteindelijk naar de eetkast loopt en zo een pak koekjes naar binnen propt. Om je vervolgens weer schuldig te voelen… Een leven lang dieten heeft nog niemand volgehouden.

Maar wat moet je doen om af te vallen?

Het is eigenlijk heel simpel: eet meer gezonde dingen, zodat je geen hongeraanval krijgt en trek hebt in slechte dingen. Het is saai, maar werkt wel. Als je de hele dag door worteltjes, komkommer, cherrytomaatjes of gezonde nootjes eet, dan loop je echt een stuk minder langs de snoeppot op kantoor. Het zijn namelijk de suikers die de gevreesde lovehandles (en rimpels!) veroorzaken.

veel-eten-toch-afvallen-1

Wat moet je eten om af te vallen?

Belangrijk is dat je regelmatig eet en dat je de hele dag gezonde snacks om je heen hebt om te voorkomen dat je honger hebt en de foute dingen gaat snaaien. Ik heb al eerder een video gemaakt over hoe je met je hand kan zorgen dat je porties niet te groot zijn. Zorg dat je in ieder geval 3 maaltijden per dag eet en 2 tussendoortjes. Hiermee voorkom je dat je de hele dag hongerlijdt.

Hieronder een lijstje met dingen die je eigenlijk onbeperkt mag eten:

Eiwitten

Eiwitten zorgen ervoor dat je geen honger hebt. Door meer eiwitten te eten krijg je snel dat verzadigde gevoel. Het is een drama om de hele dag honger te hebben. Eiwitten vind je echt niet alleen in een ei. Eiwitten zitten ook in vlees, vis en in zuivelproducten. Kies bij vlees, vis en zuivel wel voor de magere variant. Het allermakkelijkste zijn de eiwitshakes die echt geweldig zijn als tussendoortje. Eiwitshakes zijn echt niet alleen voor bodybuilders. En mooi meegenomen: eiwitten zijn fantastisch tegen rimpels.

Vis

Vis is echt zo goed voor je hele lichaam, maar ook voor je huid. Vis bevat niet alleen veel eiwit, maar ook de essentiële omega 3-, 6- en 9-vetzuren. Misschien moet je even wennen aan het idee, maar vis is echt heel goed voor je als tussendoortje. Neem een blikje tonijn op waterbasis met wat paprika. Of gerookte zalm, haring met uitjes, makreel met een beetje tomaatjes. Misschien overbodig om te zeggen, maar kibbeling is dan niet zo gezond…

Ei: Een gekookt eitje is supermakkelijk mee te nemen naar je werk en een geweldig (antirimpel)tussendoortje. En als je tijdens de lunch geen zin hebt in een salade, dan is een omelet echt heel goed voor de lijn. Het brood moet je wel weglaten, daarvoor in de plaats moet je meer tomaten en groenten eten bij je omelet.

Magere naturel kwark

Je hebt ze vast wel eens zien staan in de supermarkt, maar waarschijnlijk loop je eerder naar de yoghurt, dan dat je voor de magere kwark kiest. Toch is magere kwark een stuk beter voor je dan de oude, vertrouwde yoghurt. Magere kwark bevat veel meer eiwitten en zorgt ervoor dat je sneller (en langer!) een vol gevoel hebt. En niet geheel onbelangrijk, magere kwark is hierdoor ook weer goed voor je rimpels.

veel-eten-toch-afvallen-4

Groenten

Supersaai en iedereen weet het, maar groenten zijn goed voor je. Vooral overdag, tijdens de lunch en als tussendoortje (in combinatie met een handje nootjes). Een zakje worteltjes, snackpaprika’s of een bakje cherrytomaatjes. Je eet ze met dezelfde snelheid als dropjes, winegums of zwart-witjes, maar dit is echt heel goed voor de lijn en voor je huid.

Kipfilet

Kipfilet bevat veel eiwitten en is er in allerlei soorten en maten. Je kunt een kipfilet koken, bakken en gerookte kipfilet kun je makkelijk overal mee naartoe nemen. Plakjes kipfilet zijn ook supermakkelijk mee te nemen naar kantoor en mager. Voor de variatie kun je vaak in de supermarkt ook plakjes kalkoen vinden bijvoorbeeld.

Komkommer

Stop een hele komkommer in je tas en eet de helft bij je lunch en de andere helft rond 16:30 uur, voordat je vertrekt van kantoor. Dit voorkomt dat je bij het benzinestation naar een KitKat grijpt. Net als bij de groenten zorgt komkommer ervoor dat je de hele dag ongelimiteerd kan snaaien. Misschien vind je het de eerste dag even wennen, maar aan het eind van de dag ben je blij dat je komkommer hebt gegeten in plaats van Kokindjes.

Nootjes

Nootjes (niet verwarren met pinda’s en helaas ook niet over de borrelnootjes!) mag je dan niet onbeperkt eten, omdat ze enorm veel calorieën bevatten, maar ze zijn wel fantastisch als tussendoortje. Als je kiest voor de ongebrande, ongezouten variant voorkom je dat je de hele zak opeet. Nootjes zijn echt ideaal voor je hongergevoel en door de juiste vetten goed voor de lijn. Bij de notenboer hebben ze echt hele lekkere ongezouten amandelen, hazel- of pecannoten. Echt net zo lekker als een zak chips.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram