arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
beauty-foods

Top 7 beauty foods

Als iets onderdeel zou moeten zijn van je dagelijkse beautyritueel dan is het zonnebrandcrème wel. En als je het helemaal goed wilt doen, smeer je jezelf iedere twee uur opnieuw in. Maar in plaats van je gezicht bij te poederen (lees: zonnebrandcrème in poedervorm) kan je je ook richting de keuken begeven. Deze 7 beauty foods staan er om bekend dat ze je als geen ander beschermen tegen de zon:

Tomatenpuree

De natuurlijke pigmenten (lees: lycopeen en carotenoïde) in tomaten zorgen ervoor dat je huid steviger wordt en beschermen je op deze manier tegen uv-stralen. Behalve een blikje tomatenpuree zou je ook nog paprika, wortel en pompoen op het lunchmenu kunnen zetten om te voorkomen dat je later op de middag op het terras verbrandt door de zon.

beauty-foods-3

Pure chocolade

Behalve het aantal calorieën is er eigenlijk geen enkele reden te bedenken om je niet de hele dag vol te proppen met pure chocolade. Met recht een beautyfood te noemen. De flavanoïden in pure chocolade zorgen voor een betere hydratatie en zuurstoftoevoer van de huid. Hoe hoger het percentage cacao, hoe beter je beschermd bent tegen de zon. 

beauty-foods-9

Zalm

Een omelet met zalm, een salade met zalm of broodje zalm is niet alleen erg gezond, maar zorgt er ook voor dat je huid beter bestand is tegen de zon. De gezonde vetten in deze vis beschermen je tegen vrije radicalen en zijn zelfs in staat op bepaalde vormen van huidkanker te helpen voorkomen. Mocht je het niet zien zitten om elke dag zalm te eten, dan kan je ook wenden tot andere vette vis zoals tonijn, makreel of (broodje) haring.

Sinaasappel

Tussen de bedrijven door een sinaasappel, grapefruit en of een gewoon een glas water met citroen. Oranje, gele of roze citrusvruchten zitten bomvol vitamine C, waardoor je, naast de aanmaak van collageen en elastine, ook nog eens zorgt dat je huid beter bestand is tegen uva en uvb. Misschien ietwat onsmakelijk,  maar in combinatie met de lypoceen dringt er geen enkele zonnestraal meer door.

beauty-foods-6

Kruiden

Groen = zonbescherming. En dat maakt eigenlijk niet uit in welke vorm. Waarschijnlijk zul je in eerste instantie de neiging hebben je te richten op groene groenten, maar zelfs groene kruiden zoals basilicum, oregano en dille dragen bij aan een betere zonbescherming.

beauty-foods-2

Groene thee

Groene thee is een echte antioxidantenbom en je kunt je huid geen groter plezier doen door dagelijks één of meerdere koppen groene thee te drinken. Groene thee werkt ontstekingsremmend en voorkomt huidbeschadiging (lees: nieuwe rimpels) als je per ongeluk een zonnebrandcrème vergeten bent op te doen.

Let op: je kunt nog zo veel sinaasappels eten met tomatenpuree, er gaat natuurlijk niks boven een ouderwetse zonnebrandcrème met SPF.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram