arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Te weinig water drinken

Te weinig water drinken

Het is goedkoop, (bijna) altijd binnen handbereik en vooral heel erg goed voor je huid: water. Veel simpeler kan het niet, maar in de praktijk lukt het niet altijd om voldoende te drinken. En juist als je ouder wordt is de kans op dehydratie nog groter en is het nog belangrijker om genoeg water binnen te krijgen. Deze signalen wijzen je erop dat je aan de bak moet:

Een droge huid

Zie je grauw (en grijs!) en voelt je huid droog en trekkerig aan, zelfs nadat je een vochtinbrengende crème gebruikt hebt? Dan is de kans groot dat je te weinig water drinkt.
Waarschijnlijk ben je er niet met één glas water, want als je een droge huid wilt verminderen dan zul je de komende tijd structureel meer moeten drinken, vroeg(er) naar bed moeten gaan en in geval van nood een herstellend masker moeten gebruiken.

Opgeblazen gevoel

Heb je vaak last van borrelende darmen of constipatie? Het is heel goed mogelijk dat een vochttekort hieraan ten grondslag ligt. Water, het liefst in combinatie met voldoende vezels, vermindert een opgeblazen gevoel en zorgt ervoor dat je een stuk vaker op het toilet te vinden bent. En nee, niet om te plassen...

Het water blaast de vezels op en veegt op deze manier je hele darmstelsel schoon. Slik je er ook nog magnesium bij, dan ligt een platte buik ineens binnen handbereik.

Afvallen lukt niet

Honger je jezelf uit, maar val je geen gram af? Niet voor niets staat bij elk dieet een groot glas water op het menu.
Een glas water voor elke maaltijd voorkomt dat je meer eet dan nodig, maar er bestaat zelfs een mogelijkheid dat je hongergevoel helemaal verdwijnt, waardoor je dat (ongezonde) tussendoortje ineens zonder problemen links kan laten liggen.
Daarnaast is het ook zo dat een vochttekort ervoor zorgt dat je je futloos voelt, waardoor je extra behoefte krijgt aan suiker.

Dorst

Het is heel voor de hand liggend, maar zodra je te weinig drinkt treedt er een automatisch waarschuwingssysteem in werking en krijg je een teken in de vorm van dorst. Aan jou alleen nog de taak om dit signaal niet te negeren. Of proberen op te lossen met een pak koekjes (want: honger)!

Ook hoofdpijn, vermoeidheid en ietwat prikkelbaar, kunnen signalen zijn dat je wel wat extra vocht kan gebruiken. Je kan water trouwens ook vervangen door thee, soep of kokoswater.
Vermijd daarentegen wel frisdrank, koffie of zogenoemde energy drinks, die zorgen er alleen maar voor dat je nog meer uitdroogt. En chagrijniger reageert.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram