arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Slank en lekker in je vel

Slank en lekker in je vel?

Lekker, maar slecht. Heb je het doel om deze zomer slank én lekker in je vel te zitten, dan moet je de deze 5 voedingsmiddelen tijdelijk even niet eten. Onderstaand lijstje is namelijk niet alleen genadeloos voor je lijn, maar ook voor je huid:

Witbrood

In tegenstelling tot bijvoorbeeld volkorenbrood, heeft witbrood een zeer hoge GI (Glycemische Index), wat betekent dat het snel door je lichaam wordt omgezet in bloedsuiker, met een verhoogde insulineproductie tot gevolg.

Behalve dat overtollig suiker opgeslagen wordt als lichaamsvet, is hij ook verantwoordelijk voor hormonale schommelingen en dit zie je meestal ook terug in je huid. Slecht nieuws dus.
Dat betekent trouwens niet dat je vanaf nu al het brood moet vermijden. Kies alleen voor volkoren, spelt of zuurdesem en laat witbrood staan.

Gedroogd fruit

Vers fruit bevat vitamines en mineralen en zit bovendien bomvol met zowel oplosbare als onoplosbare vezels. Gedroogd fruit bevat daarentegen vaak toegevoegde suikers en zwavel om de houdbaarheid van het product te verlengen. Ook kan verwijderen van het vocht uit de vruchten ervoor zorgen dat je een minder voldaan gevoel hebt. En ja: dat geldt ook voor het gezonde gedroogde fruit zoals dadels en vijgen.

En dan is er nog het effect op je huid. Net zoals bij witbrood geldt dat gedroogd fruit je bloedsuikerspiegel met de snelheid van het licht laat stijgen. Van de enorme hoeveelheid suiker krijg je niet alleen meer trek in tussendoortjes, je kunt daarnaast ook rekenen op een verhoogde afscheiding van serum (talg) in je huid.

Salades uit de winkel

In de koeling van de supermarkt ziet die voorverpakte salade er enorm gezond uit, maar als je het etiket goed bestudeert zie je dat het tegenovergestelde waar is. De sla en groente zijn niet de boosdoeners, het venijn zit hem in de croutons, spek, kaas, nootjes en dressing. Hierdoor schiet niet alleen de hoeveelheid calorieën omhoog, ook je huid wordt er niet vrolijk van.

O, het heeft trouwens geen tot weinig nut om de dressing niet over je salade te doen. Het grootste gedeelte van een voorverpakte salade bestaat vaak uit koolhydraten zoals (witte!) pasta, bulgur of couscous. Wil je echt gezond bezig zijn, dan zit er niks anders op dan zelf de keuken in te duiken.



Gefrituurd eten

Niks lekkerders dan een bitterbal. Of een loempia. Of falafel. Zelfs groente wordt lekker als je het frituurt. Het voegt alleen wel desastreuze transvetten toe aan je maaltijd. En meestal gaat die bitterbal ook gepaard met mayonaise, pindasaus, ketchup en curry. Al met al slecht voor je calorieën en voor je huid.

Ook zo'n instinker: kibbeling. Onder het mom van 'vis' mag het dan gezond lijken, maar de kabeljauw die in eerste instantie een magere eiwitbron is, is ineens een caloriebom geworden die ook nog eens voor een onrustige huid zorgt, omdat hij gefrituurd is. En de ravigottesaus is ook niet echt bevorderlijk te noemen voor een slanke taille en stralende teint.

Pindakaas

Wie is er niet groot mee geworden? Als je in de groei bent, is er niks mis met een (volkoren)boterham met pindakaas. Maar let op: een kleine hoeveelheid pindakaas bevat algauw 125 kcal. En meestal hou je het niet bij een kleine hoeveelheid.

En pindakaas mag dan vol zitten met eiwitten, alleen zijn deze van lage kwaliteit en daarnaast krijg je ook veel (ongezonde!) vetten binnen. Eet je graag een boterham, doe er dan kipfilet of rookvlees op.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram