arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Slaapverwekkend voedsel

Slaapverwekkend voedsel

Het lijkt allemaal zo simpel: je gaat naar bed toe om vervolgens (minimaal) 8 uur te slapen. In de praktijk komt het vaak neer op piekeren, urenlang naar het plafond staren en tegen beter weten in toch nog even je WhatsApp checken. Kan je niet slapen, heb je last van slapeloosheid of een verstoord slaapritme, maar wil je het gebruik van slaapmiddelen vermijden? Gooi dan eens dit slaapverwekkend voedsel in de strijd.

Bananen

Bananen worden vaak vermeden vanwege hun hoge gehalte aan koolhydraten, maar het zijn juist deze koolhydraten die ervoor zorgen dat je makkelijker in slaapt valt. Deze zorgen namelijk voor een stijging van serotonine, waardoor je rustiger wordt. Daarnaast bevat een banaan ook relatief veel magnesium, wat ook weer bijdraagt aan een ontspannen gevoel.

Nog een reden om wat vaker deze fruitsoort te eten: de antioxidanten in een banaan ondersteunen het herstellend vermogen van je huid.

Warme melk

Een glas warme melk (al dan niet voorzien van anijs) wordt vanwege de hoeveelheid tryptofaan gezien als hét perfecte drankje voor een goede nachtrust. Toch zul je minimaal 2 tot 3 liter melk moeten drinken, wil je überhaupt kunnen profiteren van de positieve eigenschappen van dit aminozuur.

Geen liefhebber van zuivel? Een glas kamillethee met honing heeft een vergelijkbaar effect. Het gaat namelijk niet om wat je drinkt, maar om de temperatuur. Het feit dat de drank warm is, geeft een loom gevoel, waardoor je waarschijnlijk sneller in slaap valt.

Lijnzaad

In plaats van lijnzaad ’s ochtends door je gezond ontbijt met Griekse yoghurt te doen, kun je het beter vlak voor het slapengaan eten. Dit piepkleine zaadje bevat naast de gezonde omega 3-vetzuren ook magnesium, calcium en kalium die allemaal bijdragen aan een ontspannen gevoel. Magnesium helpt trouwens ook om nachtmerries tegen te gaan.

En: het linolzuur dat je in lijnzaad vindt, zorgt er ook voor dat het vocht in je huid behouden blijft. Kans groot dat je de volgende dag met een stralende ‘glow’ wakker wordt.

Boerenkool

Waarschijnlijk moet je er niet aan denken om vlak voor het slapengaan een stamppot weg te werken, maar vanwege het calciumgehalte in boerenkool zou je het misschien toch een keer kunnen proberen. Dit aminozuur wordt namelijk door je hersenen omgezet in melatonine en heeft een slaapverwekkend effect.

Eet je het liefst niet zo zwaar 's avonds dan kun je ook nog voor een crispy boerenkoolsalade kiezen of een groen sapje met boerenkool. Mis je wel het effect van de koolhydraten (zie tip #1).

Kersen

Kersen zijn een natuurlijke bron van melatonine en zorgen er niet alleen voor dat je makkelijker in slaap valt, ze verbeteren ook de kwaliteit van je nachtrust. Het is trouwens vooral de Montmorency-kers die dit effect op je slaap-waakritme heeft.
Het beste tijdstip om kersen te eten is trouwens 1 tot 3 uur voor het slapengaan, om zo optimaal van de aanmaak van melatonine te kunnen profiteren.

Mocht je de Montmorency-kers nergens kunnen kopen, dan bereik je met druiven ongeveer hetzelfde effect. Heb je meteen een goed excuus voor dat glas rode wijn bij het diner.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram