arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Furrow.nl

Rimpelproof de winter door

Rimpelproof de winter door

Het is ijskoud buiten en deze week gaat het elke dag vriezen. Je voelt hem waarschijnlijk wel aankomen: de vrieskou is niet heel gunstig voor je rimpels. De gure wind en een temperatuur beneden het vriespunt drogen je huid uit waardoor je rimpels extra goed te zien zijn. Daarnaast zijn een combinatie van het koude weer, veel te weinig zonlicht en de kachel die lekker hoog gaat op het moment dat je weer thuiskomt echt dramatisch voor je huid. Tijd dus om serieuze maatregelen te nemen.

Wat moet je doen om toch rimpelproof deze winter door te komen? Je hoeft voorlopig toch niet in bikini, dus we gaan weer eten. Want door het eten van de juiste producten kun je je huid beschermen tegen de kou.

Hieronder een lijstje van superfoods die je huid beschermen tegen deze kou:

  • Vette vis: Vette vis zit vol essentiële vetzuren die zorgen ervoor dat je gezicht de gure wind beter aankan, maar ook het vochtverlies van de huid vermindert die ontstaat doordat de centrale verwarming thuis zo lekker hoog staat. Minimaal drie keer per week zalm of makreel eten is in de winter dus extra belangrijk.
  • Gele en oranje vruchten en groenten: zoete aardappel, wortelen, mango en paprika zitten bombol vitamine E. Vitamine E  is niet voor niets een van de topingrediënt in heel veel anti-rimpelcrèmes, want deze vitamine beschermt de opperhuid en hierdoor kan jouw huid het vocht beter vasthouden. Wil je echt resultaat behalen, dan moet je wel door eten: minimaal 2 porties per dag.
  • Bosbessen, bramen, rode druiven en rode wijn: Al deze rode vruchten (wijn is ook fruit met een beetje alcohol) bevatten anthocyanidinen. Weer zo’n moeilijk rimpelwoord, maar anthocyanidinen helpen het collageen weer op te bouwen. En onderzoek toont namelijk aan dat te weinig anthocyanidinen in de voeding kunnen leiden tot een afname van de kwaliteit van het collageen. Oeps. Door het eten van deze rode vruchten krijg je uiteindelijk een stevigere, gezondere en stralende huid.
  • Avocado’s en kiwi’s. Na rood en geel is het de buurt aan de groene vruchten. Vooral tijdens de winter heeft je huid behoefte aan extra vitamine D. Een tekort aan vitamine D kan zorgen dat je minder energie hebt en er vermoeid uitziet. En daar komen die vervelende kringen onder je ogen weer om de hoek kijken. Let op met de hoeveelheid fruit die je dagelijks eet (suikers!), dus kies qua vitamine D ook voor eigeel, lever en wilde paddestoelen.
  • Paranoten: Door de kou en de wind kan het zijn dat je huid strakker aanvoelt dan normaal. Paranoten zitten vol selenium, een anti-oxidant waarvan is aangetoond dat dit de jeugdigde elasticiteit van de huid kan verbeteren. Snack elke dag een handje paranoten en je bent instant winterproof. Paranoten zijn die grote noten maanvormige die je zeker kan kopen bij de notenboer. Hou je niet van noten, of ben je allergisch? Selenium vind je ook in kalkoen, mager rundvlees, kip en eieren.
  • Broccoli en boerenkool: Heb je last van droge plekjes in je gezicht? Dan kunnen broccoli en boerenkool de oplossing zijn. Deze donkergroene groentes zitten vol vitamine B. Vitamine B zorgt ervoor dat je huid sneller vernieuwt en dat je minder snel last hebt van een droge en geirriteerde huid. Serveer er wat rijst bij (wel de volkoren variant) en je gezicht kan wel weer een winterse bui hebben.

Oh ja, en vergeet natuurlijk niet bij thuiskomst de warme beker chocolademelk. Heerlijk om mee te ontspannen en chocolade is goed tegen rimpels. De slagroom en het koekje mogen dan weer niet…

Merk jij aan je huid dat het kouder is geworden?

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram