arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
hele-dag-honger-wat-te-eten-2

Hele dag honger: wat te eten?

Toegegeven: je moet misschien iets minder eten als je wilt afvallen, maar dat hoeft volgens Personal trainer Guy van der Reijden niet te betekenen dat je ook de hele dag honger hoeft te lijden: “Het gaat niet alleen om minder eten, maar vooral om wát je eet. Als je namelijk de goede dingen eet, heb je ook geen hongergevoel. Dat betekent dat je in plaats van koolhydraten, zo veel mogelijk eiwitten en vezels moet eten.”

Honger is een emotie waar je het niet van kunt winnen. “Als je wilt afvallen, is het van het grootste belang dat je juist geen honger hebt. Honger beïnvloedt namelijk alles. Je kunt dit enigszins vergelijken met vermoeidheid. Als je heel moe bent, moet je eigenlijk gewoon gaan slapen. Je kan je niet goed meer concentreren en al helemaal niet presteren. Hetzelfde geldt voor afvallen: niet eten is niet de oplossing. Je moet alleen zorgen voor de juiste voedingsmiddelen, zodat je met minder calorieën wel normaal kan blijven functioneren.”

hele-dag-honger-wat-te-eten-1

Eiwitten

Koolhydraten geven je in eerste instantie een vol gevoel, maar het zijn juist de eiwitten die ervoor zogen dat je gedurende de dag juist minder honger hebt. “Aardappelen, rijst of pasta vullen misschien wel meteen, maar zorgen er meestal ook voor dat je na een uur alweer honger hebt. Eiwitrijk voedsel geeft meestal pas na 15 minuten een verzadigd gevoel, maar na het eten ervan heb je zeker twee uur of langer geen honger.”

En als je wilt afvallen dan kunnen vezels ook niet ontbreken. “Het is alleen wel belangrijk dat je je vezels uit groenten haalt, en niet uit koolhydraten. Groenten kun je bijna onbeperkt eten, en als je ze combineert met vlees of vis val je ook nog eens af.”

Daarnaast gaat het er ook nog eens om hoeveel calorieën je lichaam nodig heeft bij het verteren van eten. “Het thermogene effect van eiwitten speelt ook een rol bij afvallen. Dat zegt iets over hoeveel energie je verbruikt bij het verteren van eten. Voor het verbranden van vlees, vis en ei heb je veel meer calorieën nodig dan bijvoorbeeld voor een boterham.

hele-dag-honger-wat-te-eten-3

Kabeljauw

Wil je voorkomen dat je de hele dag honger hebt, dan staat witvis boven aan het lijstje van meest verzadigende voedingsmiddelen. Guy: “Kabeljauw staat echt op nummer 1, maar ook broccoli geeft een vol gevoel. En onderschat ook de kracht van sinaasappels niet. Eet drie sinaasappels en je zit propvol. Alleen komt het dan door de vezels en niet door de eiwitten.”

“Nog een laatste tip: Kook je eten niet kapot, op die manier gaan er enorm veel vezels verloren. En ik blijf erbij: drink geen calorieën, en dus ook zo min mogelijk smoothies of fruitsappen. Ook al gooi je er nog zo veel spinazie in. Eet je fruit en groente.”

PS Meer afvaltips? Volg @GuyvdReijden op Instagram voor dagelijkse inspiratie en motivatie

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram