arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Gezond eten

Gezond eten is op elke leeftijd anders!

Denk je dat je goed bezig bent door elke ochtend als een 'healthy keukenprinses' havermoutpannenkoeken te maken, blijkt dat je er maximaal van profiteert als je veertig bent. En aan sojamelk heb je pas echt wat rond de overgang. Gezond eten is op elke leeftijd weer anders.

20+

In de pauze even snel langs de Mc Donald's, tussendoor je chocoladebehoefte stillen met een reep Tony Chocolonely en natuurlijk kan ook een zak chips niet ontbreken. Gezond eten staat nu eenmaal niet boven aan je prioriteitenlijstje als je volop aan het studeren bent.
Het is vergeven hoor (geniet ervan!), maar probeer soms ook te bedenken dat je binnen een aantal jaar de prijs betaalt voor de 'fouten' die je nu maakt. Drink af en toe een groentesapje in plaats van frisdrank, en mocht je eraan denken, slik dan een multivitamine om je vitamine K en D op peil te houden.

TIP: Het zit waarschijnlijk totaal niet in je systeem, maar om het risico van osteoporose op latere leeftijd te voorkomen is het belangrijk dat je nu wel voldoende calcium, vitamine D en K binnenkrijgt. En als je dan toch bezig bent, vergeet ook je astaxanthine niet. Je vindt deze onder andere in zuivelproducten, groene bladgroenten, zalm en eigeel.

30+

Een carrière, kinderen én een sociaal leven. Kortom: hollen en niet stilstaan. Het is al een wonder als je überhaupt tijd hebt om te eten, laat staan dat het je lukt om elke avond een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Voel je niet schuldig als je langs de traiteur gaat om eten te halen, of een kant-en-klare salade uit de koeling van de supermarkt grist.

Probeer wel zo veel mogelijk gezonde keuzes te maken: voldoende eiwitten, volkorenpasta en (diepvries)groenten. O, en mocht je er nog de puf voor hebben, hou dan je vitaminepeil in de gaten. Zorg voor voldoende vitamine C, magnesium en zink.

TIP: Spinazie, broccoli en boerenkool zijn niet alleen gezond, ze zitten ook bomvol antioxidanten, waardoor ze een gunstig effect op je huid hebben. En qua stressniveau: de sulforafaan in deze groenten heeft een rustgevende werking.

40+

Kon je tot voor kort alles eten, vanaf je veertigste vertraagt je metabolisme en zul je ietwat bewustere keuzes moeten maken met wat je allemaal in je mond stopt... Probeer het aantal 'lege calorieën' te beperken door witte koolhydraten (pasta, gebak, snoep, taart en koekjes) te vervangen door de volkorenvariant en aan de snoepgroente (worteltjes, radijsje, bleekselderij) te gaan.

TIP: Mocht je te maken krijgen met de overgang, dan kun je symptomen van je dalende oestrogeenproductie verminderen door je te storten op sojamelk, bonen, lijnzaad en of een gezond ontbijt met havermout.

50+

Ongunstig: je kraakbeen slijt sneller, ligamenten verkorten en worden minder flexibel en je verliest gewrichtsvloeistof. Kortom, artrose en pijnlijke gewrichten liggen op de loer. Om het leed enigszins te verzachten (en de schade te bepreken) doe je er goed aan om minimaal twee keer per week vette vis (zalm, makreel, ansjovis, tonijn, haring of sardientjes) te eten. Wil je helemaal goed bezig zijn, dan drink je er vanwege het verminderen van ontstekingen thee met verse kurkuma bij.

TIP: Vind je het iets te veel van het goede om twee keer per week vette vis te eten, dan kun je er ook voor kiezen om visolie pillen te slikken.

60+

Ouder dan zestig? Dan heb je niet alleen minder honger, maar daarnaast neem je ook minder vitamines en mineralen op. Slik je ook nog medicijnen, dan zul je helemaal bewuste keuzes moeten maken. Door meerdere keren per dag kleine porties te eten en regelmatig gezonde tussendoortjes op het menu te zetten zorg je ervoor dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt.

TIP: Een smoothie met frambozen zorgt ervoor dat je voldoende fruit binnenkrijgt, is licht verteerbaar én zit bomvol antioxidanten.


Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram