arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
crossfit-2

Crossfit

Geen tijd om te sporten? Helaas kun je dat excuus bij CrossFit niet gebruiken, want je staat gegarandeerd binnen een uur weer buiten. En misschien zelfs nog wel eerder, aangezien de WOD’s variëren van 5 tot maximaal 45 minuten.

Crossfit

Terwijl jij in de touwen hangt trekken zich naast je bezwete, gespierde mannen in ontbloot bovenlijf op aan het pull-uprek. Alleen al vanwege deze ervaring zou je eens moeten overwegen om een CrossFit-box binnen te stappen. Met de waarschuwing vooraf dat als je eenmaal de wereld van CrossFit (O nee, ik moet zeggen: community) bent binnengetreden je waarschijnlijk nooit meer zonder kunt.

Vergeet de loopband, crosstrainer of überhaupt een fitnessapparaat: bij CrossFit draait het allemaal om functioneel bewegen.

crossfit-1

Gymnastiek

Gymnastiek ligt aan de basis van CrossFit (note: CrossFit is opgericht door voormalig gymnast Greg Glassmann) en in combinatie met gewichtheffen en verschillende vormen van cardio train je alle spiergroepen in je lichaam snel en vooral effectief.

Dat betekent dus in touwen klimmen, een handstand doen al dan niet afgewisseld met kettle bell-swings en deadlifts. Fitness, maar dan nét even anders en dit alles op een zeer hoge intensiteit.

‘’Your ability to move large loads, longe distances, quickly, in the broadest variety of domains is fitness’~Coach Greg Glassman, CrossFit Founder.

In principe draait het bij CrossFit niet om afvallen, shapen of het ontwikkelen van een gespierd lichaam, maar ligt de focus op beter functioneren en presteren. Wees gerust: al die pull ups, squats en dealifts zijn natuurlijk niet voor niets, want als je regelmatig aan CrossFit doet en daarnaast ook nog eens gezond eet, dan volgt de rest vanzelf.

WOD

Een CrossFit-training duurt 60 minuten en bestaat uit een warming-up, een mobiliteits- en skilltraining: gevolgd door de eigenlijke WOD, oftewel Work Out of the Day. Deze WOD’s variëren van 5 minuten (echt!) tot ongeveer 40 minuten. Juich alleen niet te hard als je een korte intensieve workout voorgeschoteld krijgt, want waarschijnlijk ben je net zo uitgeput als na een WOD van 40 minuten.

Na afloop van elke WOD kun je je score (het aantal reps of de door jouw neergezette tijd) bijhouden op het whiteboard. Hierin komt heel duidelijk het competitieve element van CrossFit naar voren en dat is tegelijkertijd ook één van de grootste nadelen van deze sport.

crossfit-3

CrossFit wordt namelijk niet voor niets veel bekritiseerd vanwege het blessuregevoelige aspect. Fervente aanhangers zullen zeggen dat er bij elke sport blessures op de loer liggen, maar toch is het aantal CrossFitters dat zich meldt bij de fysiotherapeut of chiropractor opvallend hoog.

CrossFit is pittig, en dat is eigenlijk nog een understatement. Ondanks dat er speciale lessen zijn voor beginners en er in de box ook vaak meerdere trainers aanwezig zijn om je tijdens de WOD’s te begeleiden, is deze manier van trainen vanwege de ingewikkelde oefeningen in combinatie met gewichten, eigenlijk niet geschikt voor de beginnende sporter. En zelfs voor de meest gevorderde CrossFitter is het risico op een blessure groot.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram