arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
barbecue-slecht-voor-je-rimpels

BBQ tips

Het is maar goed dat het meer bewolkt is en de temperaturen weer iets lager zijn, hierdoor is de kans minder groot dat je de barbecue tevoorschijn haalt. Als iets je namelijk snel oud laat worden, dan is het de barbecue wel.

De boosdoener van deze huidveroudering tijdens de bbq zijn Advanced Glycation End Products, afgekort AGE. Je kunt ook niet anders verwachten met zo’n naam. AGE is een verzameling eiwitten die onherstelbaar beschadigd zijn. Wanneer je te veel van deze AGE’s in je lichaam krijgt, hechten ze zich aan het collageen en elastine. Je kunt er dus donder op zeggen dat je de volgende ochtend minimaal een rimpel bij je verzameling kan optellen.

barbecue-slecht-voor-je-rimpels-3

BBQ tips

De barbecue produceert meer AGE dan het standaard gasfornuis. Zo zit er in kip in principe niet heel veel AGE, maar als je het grilt verviervoudigt het aantal AGE’s. Je kunt er een beetje van uitgaan dat het aantal AGE’s stijgt hoe langer je bakt.

Het voordeel is wel dat je trouwens precies kan zien of je stukje vlees voor nieuwe rimpels zorgt, want hoe bruiner het vlees, hoe meer AGE. Het krokante korstje op je kip of het bruine laagje op je spare-ribs: AGE. Wil je nieuwe rimpels voorkomen, dan moet je vooral zorgen dat je je vlees niet te lang bakt en al helemaal niet laat aanbranden.

barbecue-slecht-voor-je-rimpels-2

BBQ tips

Het is trouwens niet alleen het gegrilde vlees dat de rimpels ter plekke in je gezicht doet schieten. Ook de verborgen suikers zorgen voor nieuwe fijne lijntjes. Het is namelijk zo dat je tijdens een barbecue veel meer eet dan normaal (lees: barbecuesauzen) en je krijgt automatisch ook meer calorieën binnen. En als iets rimpels veroorzaakt, dan zijn het suikers wel. Ook de vele glaasjes wijn en onbeschermd in de zon zitten zijn boosdoeners.

Op zich heeft een bbq wel iets gezelligs en om met zomerse temperaturen in de keuken te staan, is ook weer zowat. Met de volgende tips kun je barbecueën zonder bang te zijn voor nieuwe rimpels:

  • – Marineer het barbecuevlees

Marinade vermindert de opbouw van AGE, maar helaas niet de voorverpakte marinade uit de supermarkt. Meng 1 theelepel citroensap, 2 eetlepels koriander, 2 teentjes knoflook en wat olijfolie. Laat het vlees minimaal een uur marineren. Er is bijna geen AGE meer te vinden.

  • – Verpak het vlees of vis in aluminiumfolie

Gebruik tijdens de bbq zo veel mogelijk aluminiumfolie. Vooral voor vis is dit een goede oplossing. De aluminiumfolie zorgt ervoor dat het vocht in het eten blijft en hierdoor kunnen geen AGE’s ontstaan.

  • – Eet groenten

Hou je toch van een lekker stuk vlees, zorg dan dat je er in ieder geval voldoende groenten bij eet. Groenten zijn rijk aan antioxidanten die de vrije radicalen van AGE’s kunnen neutraliseren.

Eet smakelijk!

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram