arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
balansdag-1

Balansdag

Afvallen is één ding, maar als je eenmaal op gewicht bent is het ook een kunst om dat zo te houden. Personal trainer Guy van der Reijden: “Er zijn zo veel verschillende methodes om af te vallen: het soepdieet, de ouderwetse appeldag en dan zijn er nog de gezonde diëten zoals het glutenvrij, lactosevrij of suikervrij dieet. Maar als je op gewicht wilt blijven of gewoon niet wilt aankomen sta je er redelijk alleen voor. Uiteindelijk zul je namelijk zelf die balans moeten vinden.”

De kans dat je dagelijks meer calorieën binnenkrijgt dan je nodig hebt is groot, zelfs als je heel gezond leeft en toch op je voeding let. “Er is eigenlijk altijd eten voorhanden en er is geen reden meer om honger te hebben. Daar komt bij dat ons voedsel ongemerkt meer calorieën bevat en je op deze manier dagelijks te veel calorieën binnenkrijgt. Veel meer dan je denkt.”

Balansdag

Doe je dit structureel, dan zul je merken dat je langzaam (weer) gaat aankomen. En hierbij kan een balansdag je helpen om toch op gewicht te blijven. Guy: “Je kiest er bewust voor om één of twee dagen heel laag in je calorieën te gaan zitten. Maar wel op een gezonde manier.”

5-redenen-om-zalm-te-eten-2

Dat betekent dus niet dat je ineens helemaal niks meer moet gaan eten, maar op een balansdag bijvoorbeeld wel vetten en koolhydraten kunt vermijden. “Vetten bevatten meer dan het dubbele aantal calorieën per gram: olijfolie mag dan gezond zijn, één eetlepel is al gauw 120 calorieën.” En ook de avocado bestaat uit meer dan 200 calorieën. “Op een balansdag zou je dus kunnen kiezen voor een salade zonder dressing of tijdelijk je gezonde speltcrackers met avocado inwisselen voor vis met gekookte groente.” 

Calorieën op een dag

Er zijn verschillende methodes om te berekenen hoeveel calorieën je daadwerkelijk op één dag kan eten: “Over het algemeen is dit voor een vrouw 2000 calorieën per dag en voor een man rond de 2300-2400. Maar let op: het gaat hier om een gemiddelde berekening.”

De basis van op gewicht blijven is simpel: “Net zoveel calorieën binnenkrijgen als je verbrandt.” Maar zelfs dat is makkelijker gezegd dan gedaan: “De cappuccino die je elke ochtend drinkt of het glas wijn bij het avondeten tellen ook mee. Het kan echt geen kwaad om met behulp van een balansdag je calorieën eens even helemaal terug te schroeven. En dan is het echt handig om een Clean Meals in huis te hebben. Deze maaltijden zijn gezond, bevatten weinig koolhydraten en vetten, veel groente en ze zijn laag in calorieën.”

5-redenen-om-zalm-te-eten-3

Balansdag eten

Ondanks dat het een balans-‘dag’ heet, is het soms ook een goed idee om je meer dan één dag bewust te zijn van wat je allemaal eet én drinkt. “Vooral als je gewoon op gewicht wilt blijven, hoef je echt niet elke lunch een salade te bestellen of jezelf altijd maar dat koekje te ontzeggen. Wat je wel kunt doen is in het algemeen het aantal calorieën dat je binnenkrijgt zo veel mogelijk in balans te houden.”

Dat betekent dat je een clubsandwich met net iets te veel mayonaise kunt compenseren door ’s avonds een uitgebalanceerde maaltijd te eten. “Wat dat betreft is het gewoon heel makkelijk om altijd een aantal Clean Meals in je koelkast te hebben liggen. Doordat deze maaltijden optimaal zijn samengesteld kun je er zeker van zijn dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt én als je het niet al te bont hebt gemaakt, je waarschijnlijk zelfs nog binnen je caloriebehoefte van die dag blijft.”

Cleans Meals kopen

Wil jij ook graag Clean Meals bestellen om op gewicht te blijven? Voor meer informatie over deze maaltijden kun je terecht op de website.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram