arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Gezonde snacks

5 x gezonde snacks voor je huid

Ontbijtkoek = suiker. Liga = suiker. Zelfs een gezonde mueslireep = suiker. In plaats van kant-en-klare tussendoortjes doe je je huid een plezier door onderstaande snacks in je tas stoppen:

Radijsjes

Het feit dat je ze gewoon rauw kunt eten en ze dus om weinig voorbereiding vragen, is één van de redenen dat radijsjes perfecte (mini)tussendoortjes zijn voor je huid. Verder kun je trouwens ook hydraterend, exfoliërend en verzadigend aan het lijstje toevoegen.

Behalve heel veel vitaminen en mineralen zijn radijsjes rijk aan phytochemicaliën. Deze actieve, plantaardige nutriënten zijn in staat vrije radicalen te neutraliseren en dragen op deze manier bij aan het voorkomen van huidbeschadiging.
Verder hebben deze kleine knolletjes een antibacteriële en ontstekingsremmende werking. Atijd handig als je vaak last hebt van een onzuivere huid.

Volkoren crackers

Wat je in je mond stopt is misschien wel net zo belangrijk als het smeren van een goede crème. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een Sultana, bevatten volkoren crackers weinig tot geen suiker, maar wel heel veel gezonde vezels. Misschien niet zo smakelijk, maar het hoge vezelgehalte bevordert je stoelgang en hiermee ook een versnelde afvoer van afvalstoffen.

Zelfs als je niet wilt afvallen zijn volkoren crackers een goed alternatief voor veel voorverpakte tussendoortjes.

Eiwitrepen

Omhuld met chocolade, karamel en peanutbutter zijn eiwitrepen tegenwoordig (bijna) net zo lekker als een Snicker of Mars. Alleen bevatten ze minder suiker en meer eiwitten en zijn ze hierdoor meteen een stuk beter voor je huid.
En voor de lijn. Tenzij je meteen 20 stuks in je tas gooit, want dat ze gezond zijn betekent nog niet dat je ze onbeperkt kunt eten. Gemiddeld 46 gram eiwitten per dag is meer dan voldoende als bouwstof voor de aanmaak van collageen en het herstellen van je cellen.

Amandelen

Amandelen bevatten weinig koolhydraten, maar wel veel gezonde vetten. En vooral de vetoplosbare antioxidant vitamine E blinkt uit. Deze beschermt je cellen, voorkomt de afbraak van collageen en elastine én versterkt de huidbarrière.

Bij voorkeur natuurlijk ongebrand en ongezoet en ondanks dat het gerucht gaat dat 10-15% van de calorieën uit amandelen niet wordt opgenomen, geldt dat 100 gram per dag genoeg is voor je huid.

Rode druiven

Niet helemaal 'suikervrij', maar de resveratrol in rode druiven maakt een hoop goed. Deze antioxidant biedt weerstand tegen bacteriën en virussen van buitenaf. En SIRT1 wordt door inname van resveratrol aangemaakt, waardoor je cellen verjongen en sneller herstellen.
Het zou zelfs zo kunnen zijn dat je langer leeft, als je regelmatig resveratrol binnenkrijgt. Althans dat is wel het geval bij vissen, schimmels en insecten.

Je huid heeft trouwens ook baat bij de de vitamines A en C en vitamines van de B-groep in rode druiven en de mineralen kalium, fosfor, silicium, calcium en ijzer in rode druiven. Verder zijn ze rijk aan tannines, flavonoïden die een sterke antioxidatieve werking hebben, en polyfenolen die je hart en bloedvaten beschermen. Een pietlut die zeikt over de fruitsuikers in rode druiven, toch?



Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram