arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
misvattingen-gezond-leven

3 misvattingen over gezond leven

Biologisch is gezond

Gezonde chocoladetaart, speltkoekjes en biologische rijstwafels. Bij een gezond leven loop je minimaal eens per week de natuurwinkel binnen om de nodige biologische producten in te slaan. Toch? Helaas betekent ‘biologisch‘ niet per se dat je het maar onbeperkt kunt eten. 3 misvattingen over gezond leven:

Barbara den Bak, personal trainer: “Biologisch is vaak wel beter, maar het betekent niet ineens dat het ook gezond is. Als je moet kiezen tussen stroopwafels uit de supermarkt vs. biologische koeken die gezoet zijn met natuurlijke suikers, dan is die laatste variant natuurlijk beter. Maar het is nog steeds niet gezond.”

Ook in een biologische supermarkt kom je stiekem heel veel suikers tegen. “Agavesiroop, tarwesiroop of gezoet met diksap mag dan natuurlijk klinken: het blijft suiker. Minder slecht, maar nog steeds slecht. Suiker is niet gezond, in welke vorm dan ook.”

Helaas betekent het woord ‘spelt’ ook niet dat je het ineens onbeperkt mag eten. “Speltkoekjes blijven koekjes en dat moet je beperken. Natuurlijk betekent het niet dat je nu nooit meer een koekje mag, maar doe het gewoon niet iedere dag.”

Bij een gezond leven staan soms ook aardappels, pasta en rijst op het menu. “Je lichaam heeft gewoon koolhydraten nodig. Als je aardappels eet, kies dan voor de zoete aardappels. En voor pasta geldt weer dat de volkoren variant gezonder is. Ook quinoa is een gezonde optie.”

misvattingen-gezond-leven-2

Elke dag sporten

Als je wilt afvallen staat bewegen natuurlijk boven aan je prioriteitenlijstje. Dat betekent alleen niet dat je vanaf nu elke dag een uur moet gaan hardlopen. “Natuurlijk verbrand je calorieën als je op de loopband of crosstrainer staat, maar dat geldt alleen voor dat moment. Actief weefsel (lees: spieren) zorgt ervoor dat je ook als je niet sport meer calorieën verbrandt. Als je wilt afvallen is fitness, oftewel krachttraining noodzakelijk.”

En bij een gezonde levenstijl hoort trouwens ook rust. Barbara: “Rust betekent groei. Probeer ongeveer twee à drie keer per week te sporten en gun jezelf een dagje niks. Je spieren hebben gewoon de tijd nodig om te herstellen.”

misvattingen-gezond-leven-3

Calorieën tellen is belangrijk

Bij een gezond leven horen gezonde vetten. Vette vis, ongebrande noten en avocado dus. Maar vetten staan gelijk aan heel veel calorieën. “Ongebrande noten zijn gezond en je moet je vooral niet blindstaren op het aantal calorieën. Toch heeft het wel zin om het in de gaten te houden. Dat voorkomt dat je ongemerkt toch het hele bakje opeet.”

In plaats van het aantal calorieën te tellen, kun je je beter bezighouden met de voedingswaarde. “Ik eet alleen producten die twee stappen verwijderd zijn van de natuur. Alles wat rent, zwemt, vliegt, aan een boom hangt en in de grond groeit. E-nummers laat ik sowieso liggen. Toch hoef je niet ineens als een monnik te gaan leven. Dat is niet haalbaar, maar probeer gewoon bewuster te worden van alles wat je eet.”

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram