arrowcheckcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Gezond, gezonder, gezondst. Deze voeding is nog gezonder dan gedacht.

Gezond, gezonder, gezondst. Deze voeding is nog gezonder dan gedacht.

Ja, ja, ja: twee ons groente en twee stuks fruit, dan hou je het een heel stuk langer uit. Maar met aubergine, wortelen, Griekse yoghurt en pure chocolade hou je het nog langer uit. Deze voeding is namelijk nog gezonder dan gedacht.

Aubergine

Zit je? Veel vezels, weinig calorieën vitamine A, B, C, foliumzuur, thiamine, niacine, mangaan, koper, kalium en magnesium.
Aubergine is nog net geen superfood, maar komt er zeker bij in de buurt.

Naast de antimicrobiële, LDL-cholesterol en virale eigenschappen is ook aangetoond dat aubergines kunnen helpen om meer zuurstof aan je huid te geven.
Antioxidanten zoals chlorogeenzuur en nasunine in deze donkerpaarse groente gaan veroudering tegen en helpen om je bloedvaten open te houden. Lang leve de gezonde gloed.

Pure chocolade

Antioxidanten, mineralen en vitamines. Dat chocolade goed voor je (huid) is, wist je waarschijnlijk al. De flavanolen in cacao, zoals catechine en epicatechine, zijn verantwoordelijk voor een verhoogde bloedtoevoer naar je huid.
Twee uur nadat je chocolade hebt gegeten, verdubbelt zelfs de hoeveelheid zuurstof die het bloed naar je huid vervoert.

Maar wat je waarschijnlijk nog niet weet is dat diezelfde regelmatige, beperkte inname van pure chocolade er ook voor zorgt dat je minder snel verbrandt door de zon.
Uiteraard betekent dat niet dat je vanaf nu dagelijks een Mars of Twix moet eten; daar zit maar weinig cacao in en de cacao die erin zit, is van slechte kwaliteit. Het gaat om de inname van 326 milligram biologische, pure chocolade per dag.

Wortels

Van wortels is algemeen bekend dat ze goed zijn voor je ogen en waarschijnlijk weet je ook wel dat je wortels kunt gebruiken om je huid te beschermen tegen vrije radicalen en de zon.
Maar ben je er ook van op de hoogte dat die bos winterpeen belangrijk is voor je immuniteit en je geheugen? En dat wortels ook een positieve invloed hebben op je mond- en tandhygiëne?

A carrot a day keeps the dentist away. Wortels ondersteunen de gezondheid van je tandvlees en stimuleren de speekselproductie. Speeksel bevat calcium en andere mineralen die de zuurgraad van je mond op peil houden, waardoor gaatjes en andere tandproblemen voorkomen kunnen worden.

Griekse yoghurt

En dan is er nog Griekse yoghurt. In principe niet veel anders dan yoghurt, alleen is het vocht uit de yoghurt gefilterd, waardoor hij romiger is en meer smaak heeft.
Los van de smaak, is het de combinatie van eiwitten en probiotica dat Griekse yoghurt zo goed voor je huid is. Cliché: een gezonde darmflora = een stralende huid.

Maar wist je dat Griekse yoghurt de orbitofrontale cortex in je hersenen activeert, waardoor je meteen lekker in je vel zit?
En daar komt nog zo'n enorm cliché: als je je goed voelt, dan straal je dat ook uit.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram