arrowcheckcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Fruitsoorten met de meeste antioxidanten

Fruitsoorten met de meeste antioxidanten

Eigenlijk bevat elk fruit antioxidanten, maar het één weer meer dan het ander. En dat ene moet je nu juist hebben. De fruitsoorten met de meest antioxidanten:

Bosvruchten

Hoe meer kleur, hoe meer antioxidanten, hoe beter voor de huid. In bosvruchten zijn het de anthocyanen die voor de intens rode kleur zorgen, maar ook voor een egale huid. Deze antioxidant heeft namelijk een ontstekingremmende werking. Daar heeft je huid trouwens niet alleen wat aan, het komt ook je geheugen ten goede. Anthocyanen komen namelijk precies in het gedeelte van je geheugen en leervermogen terecht.

Eet je bosvruchten zo rijp mogelijk, dan is het gehalte antioxidanten maximaal. Hoe hoger het aantal anthocyanen hoe knapper. Letterlijk en figuurlijk dus.

Het gerucht gaat dat de Chinese kruidengeneeskundige Li Ching-Yuen tussen de 197 en 256 jaar oud is geworden, omdat hij elke dag een kom gojibessensoep at.

Gedroogde pruimen

Bij pruimen draait het niet alleen om het aantal antioxidanten, maar ook om het aantal vezels. Deze vrucht bevat het meeste vezels van elke fruitsoort. Ter reminder: vezels zijn goed voor je darmen en dus ook voor de afvoer van afvalstoffen (van je huid).

Maar terug naar de antioxidanten: voor het hoogste aantal moet je trouwens bij de gedroogde pruimen zijn. Deze zitten bomvol vitamine C, E, bètacaroteen, flavonoïden en glutathion. Maar trouwens ook bomvol fruitsuiker. Dat betekent dus dat je ze niet onbeperkt kunt eten.

Avocado

Het blijft gek, maar de avocado is een fruitsoort. En zelfs één van de meest gezonde fruitsoorten, met de meeste antioxidanten, maar die bevinden zich grotendeels in de pit, 70% om precies te zijn.
Je kunt deze heel fanatiek tot poeder malen en door je smoothie doen, maar je kunt ook de avocadopit vergeten en de vrucht zelf eten. Deze is namelijk ook gewoon heel goed voor je huid.

Een avocado zit vol met gezonde vetten, die wonderen doen voor het natuurlijk collageen in je huid. Evenals de eiwitten, vezels en mineralen, zoals kalium en magnesium.

Granaatappels

Vanwege het ontstekingsremmende effect heb je vooral bij een onzuivere huid baat bij het eten van granaatappels. Maar de olie en het fruit versterken je opperhuid en ondertussen wordt er ook aan het herstel gewerkt in je diepere huidlagen gewerkt, dus zelfs de meest egale huid heeft iets aan een granaatappel.

Interessant detail: vanwege de antibacteriële eigenschappen is het eten van de granaatappel ook goed voor het verwijderen van plaque en bacteriën in je mond. Hiermee verminder je de kans op ontstoken tandvlees.

Gojibessen

Meer energie, sterkere nagels én een gladde huid. Wat kan een mens nog meer wensen? Het gerucht gaat dat de Chinese kruidengeneeskundige Li Ching-Yuen tussen de 197 en 256 jaar oud is geworden, omdat hij elke dag een kom gojibessensoep at.

Gojibessen zijn rijk aan vitamines (B1, B2, B3, B6, C en E ), mineralen, aminozuren, essentiële vetzuren, carotenoïden (voornamelijk zeaxanthine dipalmitaat en bètacryptoxanthine monopalmitaat), flavonoïdes (myricetine, quercetine, kamferolie), polysacharides en betaïne.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram