arrowcheckcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Gezond eten waar je moe van wordt

Gezond eten waar je moe van wordt

Je weet natuurlijk allang dat je van (ongezond) eten met veel suiker moe wordt. A.k.a. de beroemde suikerdip. Maar er is ook gezond eten waar je moe van wordt. Handig om 22.00 uur 's avonds, maar niet als je nog een hele dag te gaan hebt.
Van dit eten word je slaperig. Aan jou alleen nog te bepalen wanneer je het op tafel zet.

Havermout

Havermout is enorm populair bij het ontbijt, maar hou er rekening mee dat het melatonine bevat: een stof die je lichaam voorbereidt op slaap.

Heb je moeite om in slaap te komen, dan zou bananenthee weleens de oplossing van al je problemen kunnen zijn.

Dus in plaats van elke avond keurig overnight oats klaar te zetten voor de volgende ochtend, kan je ook overwegen dat kommetje met havermout gewoon op te eten.
Voeg er wat honing aan toe om het slaapverwekkende effect van havermout te versterken.

Banaan

Gaan met die banaan! Integendeel. Bananen hebben namelijk een slaapverwekkend effect. Banaan bevat het aminozuur tryptofaan, dat ervoor zorgt dat je meer ontspannen wordt. Daarnaast vind je ook magnesium en kalium in bananen. Van deze mineralen is bekend dat ze een rustgevend effect hebben.

Heb je moeite om in slaap te komen, dan zou bananenthee weleens de oplossing van al je problemen kunnen zijn. Voeg de schil van een banaan toe aan een glas heet water en laat het minimaal 5 minuten trekken.

Ook hiervoor geldt dat een scheutje honing het effect van de bananenthee kan versterken. Honing vermindert de productie van hypocretine, een hersenstof die je wakker houdt.

Melk

Kleine biologieles: tryptofaan staat aan de basis van serotonine, het hormoon dat ons slaap-waakritme regelt. En laat melk daar nu vol mee zitten.
Niet voor niets is een glas warme melk vlak voor het slapengaan dan ook de aloude tip om de slaap te kunnen vatten. Toch kan het ook in je nadeel werken.

Te veel serotonine maakt je namelijk ook opgewonden en blij; iets wat ervoor kan zorgen dat je moeite hebt met inslapen.

Sla

Die gezonde salade tijdens de lunch zou zomaar eens de oorzaak van jouw middagdip kunnen zijn.
Sla an sich heeft een kalmerende werking, maar in de dressing zit vaak ongemerkt veel suiker, wat je energielevel tot een nulpunt brengt.
Dat wil trouwens niet zeggen dat je voortaan maar boterhammen bij de lunch moet gaan eten, want (volkoren)boterhammen hebben ook weer een slaapverwekkend effect.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram