arrowcheckcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Eten waar je minder gestresst van wordt

Eten waar je minder gestrest van wordt

De vraag is of je er überhaupt voor tijd hebt, maar mocht je een moment van rust in je hectische bestaan kunnen vinden, dan is dit eten waar je minder gestrest van wordt.

Honing

Een glas warme melk met honing, voordat je naar bed toe gaat. Zowel de melk als de honing hebben een rustgevende werking. Honing bevat een hoge dosis van het aminozuur tryptofaan, dat gevoelens van onrust tegengaat en het is rijk aan kalium dat stress vermindert.

En nog een rustgevende gedachte: een glas melk met honing helpt je bloed te zuiveren. Het versnelt de afvoer van afvalstoffen en andere bestanddelen die schadelijk zijn voor je huid.

Groentesoep

Heb je iets nodig wat direct kalmeert? In plaats van een glas (rode) wijn uit de kast te trekken, doe je er verstandiger aan om soep te maken. Groentesoep om precies te zijn. Hij is niet alleen binnen een mum van tijd klaar, hij brengt ook je zenuwstelsel in balans.

Tomaten, paprika, verse knoflook, tijm en een stengel bleekselderij. En vooral die laatste staat al eeuwenlang bekend als hét middel tegen stress. Dagelijkse inname vermindert hoge bloeddruk, waardoor je beter kunt ontspannen. Hoe simpel kan het leven zijn?

Banaan

'Eet veel bananen, bananen zijn gezond. Adam sloeg Eva op haar blote... Constantinopel is een mooie stad.'

Bananen worden niet voor niets het gouden fruit genoemd. Vitamine A, B, E, ijzer, magnesium en kalium maken ze niet alleen gezond, maar ook stressverlagend.
Vooral de mineralen magnesium en kalium hebben een stressverlagend en spierverslappend effect. Daar kan geen massage tegenop!

Bananen bevatten ook tryptofaan, waardoor er meer van het gelukshormoon serotonine vrijkomt.

Vette vis

Vette vis zoals makreel, zalm, haring, tonijn en sardientjes bevatten een uitzonderlijke hoeveelheid omega 3-vetzuren.

Omega 3 helpt je serotoninegehalte te verhogen en onderdrukt tegelijk de productie van stresshormonen zoals cortisol en adrenaline.
Als je daarbij optelt dat omega 3 ook nog eens bloeddrukverlagend werkt, dan is de keuze voor het avondeten snel gemaakt, toch?

Pure chocola

Het lijstje 'eten waar je minder gestrest van wordt' is natuurlijk niet compleet zonder chocolade. Pure chocolade bevat serotonine, endorfine en dopamine die elke vorm van stress verminderen.

Minimaal 70% cacao en de hele reep hoeft niet op. Voor het stressverlagende effect van chocolade heb je maar een paar gram nodig.
Helemaal hartverwarmend: warme chocolademelk van anti-aging chocolade.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram